Selskapet Norsk Bane satser friskt på at det skal komme et lyntog gjennom Telemark. I løpet av tre måneder skal aksjekapitalen utvides med inntil 20 millioner kroner - dersom noen tør å satse penger på togdrømmen.
Pengene skal blant annet brukes til lobby-virksomhet for å sikre at den første lyntogsatsingen kommer på strekningen Oslo - Bergen, og ikke bare Oslo - Trondheim.
Museumsbane
Av togentusiastene i selskapet Norsk Bane blir Vestfoldbanen sett på som en museumsbane. I femten år har de drømt om å fare gjennom Telemark og over Haukelifjell i et lyntog, slik man i dag kan kjøre i flere hundre kilometer i timen blant annet gjennom Spania, under den engelske kanal og i Frankrike.
- Det er nå toget går, sier styreformann Kjell Stundal i Norsk Bane. Han sikter til utredningen som skal gi politikerne bakgrunnsmaterialet før avstemningen om Haukelibanen i Stortinget i 2009.
Studal mener det er viktig med et godt tallmateriale. I tillegg mener han de samfunnsmessige konsekvensene i forhold til transport, klima og næringsliv.
- Effektene av en høyhastighetsbane blir viktige, mener Stundal.
- Liten tiltro
Norsk Bane er innstilt på å lage en egen utredning. Styreformann Stundal har nemlig liten tiltro til det tyske utredningsselskapet som innen september skal ha ferdig en rapport om fremtida for norske lyntog.
- Dersom departementet ikke går lengre inn i stoffet og grundigere til verks, ønsker vi å bestille alternative rapporter. Da spesielt i forhold til klimapolitikk og samfunnsmessige konsekvenser.
Kampen i gang
I løpet av en måned har togselskapet doblet aksjekapitalen til fem millioner kroner, med støtte fra Vinje, Odda og Tokke kommuner og flere private investorer. I løpet av sommeren skal aksjekapitalen utvides ytterligere.
I første omgang tar de sikte på å få med seg alle kommunene langs traseen.
- De bør ha et spesielt eiendomsforhold til en slik bane. I tillegg ønsker vi at fylkeskommunene engasjerer seg. Nå er kampen om å komme først med i trasévalget i full gang.
Han sikter til at Trøndelagsfylkene har engasjert seg, og skrevet brev til samferdselsministeren. Stundal mener den politiske prosessen er i full gang.
På tide
Med mer kapital har også Norsk Bane penger til å betale lønninger. De ansetter nå planleggere og folk som skal lage informasjonsmateriell.
Det er mange som drømmer om lyntog i Norge, og for Norsk Bane blir mye av jobben å fremme forslaget om lyntog mellom Oslo og Bergen, som går innom Telemark.
Stundal mener det er på høy tid at det kommer lyntog også til Norge.
- Det ville være veldig spesielt om Norge som det eneste landet i Europa de neste generasjonene skal kjøre på den gamle jernbanen, mens resten av Europa kjører på moderne jernbaner.