Ved 15-tiden mandag sank Skjeggestad bru ved Bentsrud på E18 ned på midten. Kort tid etter brukollapsen ble E18 stengt i begge retninger, og stengningen kan vare i månedsvis. Det skaper hodebry for Lastebileierforbundet, som mener omkjøringsveiene ikke er sterke nok for vogntog.
– Det kan jeg blankt si at de ikke er. De kan ta en del, men generelt er de ikke gode og sterke nok til å tåle den belastningen, sier Olav Vefald, regionsjef i Lastebileierforbundet i Telemark.
Han presiserer også at noen av omkjøringsveiene ikke er åpne for de største vogntogene.
– Det skaper problemer. Da settes de ut av drift, og vi må over på andre biler.
Håper på rask løsning
Nå satser Lastebileierforbundet på at den gamle Holmestrandtunellen blir åpnet igjen, i alle fall i et løp.
– I første omgang håper vi at Holmestrandtunellen kan gjenåpnes, og kanskje det også kan gjøres noe for å skille tung og lett trafikk her for å skåne lokalsamfunnet mest mulig, sier Vefald.
Les også:
Les også:
Les også:
Kan ramme næringen hardt
Vefald tør nesten ikke å tenke på hvilke konsekvenser det vil få for transportnæringen dersom Holmestrandstunnelen ikke gjenåpnes. Men dyrt blir det, det er han i alle fall sikker på.
– Det vil jeg nesten ikke spekulere i, hvis dette skal vare over lang tid. En halvtimes- eller én times ekstra kjøring vil jo gi en ekstra kostnad for transportnæringen på en halv- til én million kroner per dag.
Og dersom det tar måneder før E18 igjen blir åpnet, taper fort transportnæringen veldig mange penger, understreker regionsjefen i Lastebileierforbundet.
– Snakker vi månedsvis, begynner det å bli så store summer at man godt kan forsvare å legge masse penger i potten for å få til gode og raske løsninger. Alt må gjøres for å raskest mulig få gjenåpnet i alle fall en av broene på E18, sier Vefald til NRK.
Les også:
Les også:
Les også: