– Vi regner med at vi kan komme med noen bedre svar på mandag, sier avdelingsdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen på spørsmål om den ødelagte bruas framtid.
Et titall etterlatte kjøretøy står onsdag fortsatt på den ødelagte brua, og det er ennå i det blå når de kan fjernes. En ingeniør fra Vegvesenet skulle onsdag ettermiddag gå ut på brua dersom det viser seg å være forsvarlig.
To dager etter sammenbruddet på E18, har Vegvesenet fått på plass en såkalt grunnboringsrigg, som skal bore både i rasområdet og området rundt. Prøvene som tas opp, skal analyseres i et konteiner-laboratorium som er på stedet.
– I tillegg skal vi måle inn bruene ved hjelp av en drone som skal lage en terrengmodell for å sjekke stabiliteten og følge utviklingen over tid. Alt dette trenger vi når vi skal rette opp skadene, forklarer Foss.
- Les også:
Politietterforskning
Hvor lang tid Vegvesenets undersøkelser vil ta, tør ikke Foss anslå.
– Hvis det ikke er stabilt, må vi finne ut hva som må til for å stabilisere. Når vi har kartlagt bruas tilstand, må vi finne ut hvordan den på best mulig måte kan repareres, sier Foss, som allerede tirsdag gjorde det klart at et alternativ er å rive hele brua.
Samtidig pågår det en politietterforskning av hendelsen i Holmestrand, men heller ikke her går det fort i svingene.
Politiet skal blant annet etterforske om skaden har sammenheng med gravearbeid som hadde pågått i flere dager like ved brua, som står i et område med mye kvikkleire.
Flere avhør
Føreren av bulldoseren som ble tatt av raset, samt grunneieren som hadde ansvar for gravearbeidet, ble avhørt allerede mandag kveld.
Politiet planla onsdag flere avhør, opplyser politiadvokat Rina Stokke i Vestfold politidistrikt til NTB.
Krimteknikere skal også gjøre generelle undersøkelser av den ødelagte brua, men foreløpig må etterforskerne avvente resultatene av de geotekniske undersøkelsene i i området ved brua.
Det er kommet fram at ingen hadde gitt tillatelse til gravearbeidene rett ved brua, men Stokke sier politiet ikke har mottatt noen anmeldelser i saken, heller ikke fra kommunen.
Skylder på konstruksjon
Grunneier Bjørn Hundstad, som bestilte gravearbeidet, tror bulldoseren kan ha utløst kollapsen. Han mener imidlertid at en svakhet i brufundamentets konstruksjon, samt kvikkleira i området, gjorde hendelsen uunngåelig.
– Det kan ha vært dråpen som fikk begeret til å renne over, men det ville uansett skjedd om ikke lenge, sier Hundstad til Dagbladet.
Statens vegvesen mener ingenting tyder på at det var noe galt med brua eller brukonstruksjonen fundament.
– Det er grunnen rundt fundamentet til brua som har sklidd ut, sa Foss tirsdag.