Hopp til innhold

– Dere må tørre og spørre

Frivillige telefonvakter i Kirkens SOS lærer hvordan de skal forebygge selvmord.

Elsbet Pilskog

Elsbet Pilskog er klar i sine råd. – Dere må spørre rett ut om de har tenkt å ta livet sitt.

Foto: Britt Boyesen / NRK

Elsbet Pilskog har alles oppmerksomhet rettet mot seg. De 22 tilhørerne er vant til å lytte. Det er de som svarer når du ringer Kirkens SOS og trenger noen å prate med.

– Vær tydelig og konkret, sier den daglige lederen for Kirkens SOS i Buskerud. Det er livsviktig å spørre når noen forteller at de vil begå selvmord.

Hun har allerede kurset mange i «Førstehjelp ved selvmordsfare».

– Ønsker å leve

Tall fra Nasjonalt folkehelseinstitutt forteller at det er gjennomsnittlig 530 selvmord i Norge hvert år. Antallet selvmordsforsøk er sannsynligvis 10 ganger så mange, men mørketallet er stort.

– Spør hvorfor livet er så vanskelig at de tror selvmord er den eneste løsningen.

Hun mener mange tar kontakt fordi de innerst inne ønsker å leve, men at de i øyeblikket bare ser det negative og vanskelige i livet. Det gjelder å hjelpe dem med å finne noe å leve for.

Telefonvakt med livserfaring

Elsbet Pilskog

Elsbet Pilskog vet det krever mot å spørre, men det er livsviktig.

Foto: Britt Boyesen / NRK
Ola Bjørn Kjennbakken

Ola Bjørn Kjennbakken har hatt mange vanskelige samtaler som telefonvakt.

Foto: Britt Boyesen / NRK
Aasne Djuve Edland

Aasne Djuve Edland lurer ofte på hvordan det har gått med innringerne.

Foto: Britt Boyesen / NRK

– Nå orker jeg ikke mer. Nå tar jeg livet av meg.

Det er uttalelser Ola Bjørn Kjennbakken har hørt mange ganger som telefonvakt gjennom over 25 år. Han er en av de mange frivillige med livserfaring og antenner for nyanser i stemmen og stemningsleiet til innringeren. To dager i måneden sitter han på kontoret til Kirkens SOS i Skien.

– Da må jeg holde samtalen gående. I de fleste tilfellene roer de seg ned og kommer på andre tanker.

Han smiler bredt. – Og så ber jeg dem ringe igjen hvis disse tankene dukker opp igjen.

Hvordan går det med dem?

Aasne Djuve Edland har også hatt mange slike samtaler når hun har vært vakt ved kontoret i Bø. Hun tar kontakt med AMK hvis innringeren ønsker det. Innringerne er anonyme, så de må oppgi navn og adresse for å få akutt hjelp. Og det er det flere som har behov for.

– Hvis de ikke vil si hvem de er, kan vi ikke gjøre noe. Det er vondt og tungt. Da vet vi ikke hvordan det går med dem, men vi har i hvert fall gjort så godt vi kan.

Til tross for at Kjennbakken i løpet av en mannsalder har lært masse om hvordan han skal ta de vanskelige samtalene, mener han kurset er viktig. Det er alltid noe å lære av andres erfaring.

Livsgnisten

Fungerende daglig leder ved Kirkens SOS i Telemark, Einar Svendsen, er veldig glad for pengene de har fått fra folkehelseprogrammet til Telemark fylkeskommune. De 40.000 kronene har gått til «førstehjelpskurset». Så langt har 38 av 50 frivillige gått på dette kurset.

– I løpet av samtalen må vi forsøke å finne en liten livsgnist og holde tak i den, sier Pilskog engasjert til kursdeltakerne.

– Den livsgnisten er nok til å holde folk i livet

Telefonnummeret til Kirkens SOS er 815 33 300.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark