NRK Meny
Normal

Jubler for hull i fjellet

Etter 30 år med planlegging kunne det endelig jubles for gjennomslag i Mælefjelltunnelen onsdag. Tunnelen vil korte ned reisetiden mellom Oslo og Bergen med tjue minutter.

Gjennomslag i Mælefjelltunnelen

JUBEL: Anleggsleder Ingvar Karlsen i NCC jubler for gjennomslag i Mælefjelltunnelen.

Foto: Robert Hansen / NRK

17. desember 2014 gikk den første dynamittsalven av på Gvammen i Hjartdal. Smellet markerte anleggsstarten på det som skal bli den nye tunnelen på E134 mellom Gvammen i Hjartdal og Århus i Seljord.

Les også: Historisk dynamittsalve på E134

3. mai 2017 var det fest på Århusmoen i Seljord. Halv tre onsdag ettermiddag ble salven som sørget for gjennomslag fyrt av inne i Mælefjellet.

Halfdan Haugan, ordfører i Seljord

GLEDET SEG: En milepæl, sa Seljord-ordfører Halfdan Haugan.

Foto: Anne Lognvik / NRK

– Dette har jeg gledet meg til, det er en milepæl i prosjektet, sa Seljord-ordfører Halfdan Haugan, før gjennomslaget.

Prosjektleder Thorfinn Haugo forteller at det har vært litt av en jobb.

– Det har vært mye utfordringer på dette prosjektet med uforutsette vannproblemer, først og fremst store mengder vann og veldig høyt trykk.

Les også: Her fossar det ut 2000 liter vatn i minuttet

Han er lettet over å kunne markere at de endelig er kommet gjennom.

– Nå kan vi sette punktum for det kapittelet, og fortsette med å bygge vei inni tunnelen, sier han.

Lengst i Telemark

Thorfinn Tveita, prosjektleder NCC

LETTET: Prosjektleder Thorfinn Haugo er glad for å endelig være gjennom fjellet.

Foto: Anne Lognvik / NRK

Mælefjelltunellen er nærmere en mil lang, den vil bli den lengste tunnelen i Telemark og sjuende lengst i landet. Når tunnelen står ferdig i 2019 vil man spare bortimot tjue minutter mellom Bergen og Oslo.

Selv om fjellet er åpent er ikke anlegget ferdig ennå.

– Nå skal vi renske vekk all midlertidig veibane og bygge opp ny veibane og infrastruktur gjennom hele tunnelen. Vi skal bygge ti tekniske bygg der inne og isolere alt, så det er fortsatt en stor jobb å gjøre, sier prosjektlederen.

Gjennomslag i Mælefjelltunnelen

FEIRET: Jan Ove Aarebakk har kjørt stein i Mælefjellet siden 2015. Han feiret gjennomslaget med en e-sigarett.

Foto: Robert Hansen / NRK

Jublet for gjennomslag

Anleggsfolket fra NCC og Statens vegvesen klatret opp på steinrøysa og jublet etter gjennomslaget.

Jan Ove Aarebakk har kjørt stein i Mælefjellet siden 2015. Sjåføren sier det er blitt mye venting på grunn av alt vannet.

– Det er blitt noen timer inni her, så det var artig å endelig komme gjennom, sier han.

– Dette er folk som bygger landet, som gjør at vi andre kan kjøre trygt på veier og i tunnelene?

– Ja, veien kommer ikke på rull, så vi må legge ned en god del arbeid, sier prosjektleder Thorfinn Haugo.

Les også: Slik blir strekningen Århus-Gvammen

  • Åpna for kolonnekjøring på E134

    E134 over Haukelifjell er åpna for kolonnekjøring etter å ha vært stengt i dag som følge av uvær. Kolonnene går mellom Haukelitunnelen og Liamyrane bom, ifølge Statens vegvesen.

  • Vil gi Odd mer penger

    Et flertall i fylkesutvaglet ønsker å gi mer penger til Odds Ballklubb enn det fylkesrådmannen foreslår. Fylkesrådmannen vil bruke 700 000 kroner årlig på en partnerskapsavtale med Odd. Politikerne vil bruke 1,2 millionar på avtalen. Venstre og FrP stemte imot.