Hopp til innhold

Ingen krav om lærlinger

Statens vegvesen krever ikke lærlingordninger når de lager anbud på store vegprosjekter. Bransjen er kritisk til at det offentlige ikke tar ansvar for opplæring av nye fagfolk.

Århus-Gvammen

Strekningen Århus-Gvammen skal snart bygges. Vegvesenet har ikke satt noen krav om at det skal brukes lærlinger i arbeidet.

Foto: Statens vegvesen

I går undertegnet NCC og Statens vegvesen kontrakten for bygging av ny E 134 mellom Århus og Gvammen. Kontrakten er på over en milliard kroner, men vegvesenet krever ikke lærlingordning.

Prosjektleder Trude Holter i vegvesenet sier det er opp til entreprenøren om de vil ha lærlinger eller ikke.

Århus - Gvammen

Trude Holter sammen med Hjartdal-ordfører Svein Tore Løkslid da den første salven på strekningen Århus-Gvammen gikk av.

Foto: Børre Karterudseter / NRK

– Statens vegvesen har heller valgt å belønne de som velger å ta inn lærlinger, istedenfor å bruke pisken og kreve det, sier Holter.

Sender feil signaler

Daglig leder i entreprenørforeninga i Buskerud, Vestfold og Telemark, Tormod Hansen, mener det er betenkelig at Statens vegvesen ikke gå foran med et godt eksempel.

– Jeg synes det er helt innlysende at på en kontrakt av den størrelsesorden, vil det være helt naturlig å kreve at entreprenøren bruker lærlinger på prosjektet.

– De sier at de heller vil bruke gulrot enn pisk.

– Jo, men du sender noen signaler til de som skal levere inn anbud om at det med lærlinger ikke er så farlig. Det stimulerer ikke lærlingene til å være proaktive i lærlingordningen.

Se Vegvesenets video av den nye strekningen:

Har diskutert med bransjen

Det var seks entreprenører som kjempet om avtalen for strekningen Gvammen-Århus. Avtalen med NCC er den største som Vegvesenet noen gang har inngått i Telemark.

Trude Holter i Vegvesenet er fornøyd med avtalen, selv om det ikke ligger inne et krav om bruk av lærlinger.

– Det er den strategien Vegvesenet har valgt og bakgrunnen for det er noen diskusjoner med bransjen.