I går undertegnet NCC og Statens vegvesen kontrakten for bygging av ny E 134 mellom Århus og Gvammen. Kontrakten er på over en milliard kroner, men vegvesenet krever ikke lærlingordning.
Prosjektleder Trude Holter i vegvesenet sier det er opp til entreprenøren om de vil ha lærlinger eller ikke.
– Statens vegvesen har heller valgt å belønne de som velger å ta inn lærlinger, istedenfor å bruke pisken og kreve det, sier Holter.
Sender feil signaler
Daglig leder i entreprenørforeninga i Buskerud, Vestfold og Telemark, Tormod Hansen, mener det er betenkelig at Statens vegvesen ikke gå foran med et godt eksempel.
– Jeg synes det er helt innlysende at på en kontrakt av den størrelsesorden, vil det være helt naturlig å kreve at entreprenøren bruker lærlinger på prosjektet.
– De sier at de heller vil bruke gulrot enn pisk.
– Jo, men du sender noen signaler til de som skal levere inn anbud om at det med lærlinger ikke er så farlig. Det stimulerer ikke lærlingene til å være proaktive i lærlingordningen.
Se Vegvesenets video av den nye strekningen:
Har diskutert med bransjen
Det var seks entreprenører som kjempet om avtalen for strekningen Gvammen-Århus. Avtalen med NCC er den største som Vegvesenet noen gang har inngått i Telemark.
Trude Holter i Vegvesenet er fornøyd med avtalen, selv om det ikke ligger inne et krav om bruk av lærlinger.
– Det er den strategien Vegvesenet har valgt og bakgrunnen for det er noen diskusjoner med bransjen.