Hopp til innhold

Her sprøyter vegvesenet veiene ulovlig

SELJORD (NRK): Gående har ikke fått vite at grøftekantene er sprøytet, og feil utstyr har sendt sprøyteveske langt utenfor der den skulle havne.

Statens Vegvesen har sprøytet ulovlig på vegen i Telemark.

SPRØYTER ULOVLIG: Statens Vegvesen har i hele år sprøytet vegene i Telemark utenom reglementet.

En lastebil med sprøytetåken ut på siden, filmet med et mobilkamera er beviset.

Vegkantene i Telemark har blitt sprøytet utenfor regelverket i hele år. I sprøytemidlene er det brukt Glyfosat, noe som forskere er uenige om er farlig for mennesker.

– De har nok brukt for hardt trykk på sprøyteutstyret sitt, og vinden har tatt det med seg videre. Vi har fått en del klager på dette i år, og vi ser sviskader på dyrket mark og langs strekninger som ikke skal sprøytes overhodet, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Hans Sandland til NRK.

Hans Sandland

Hans Sandland i Statens Vegvesen innrømmer at de ikke har fulgt godt nok med.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

I vår kom det nye regler fra Mattilsynet som sikrer at gående og syklende skal bli varslet når grøftekantene er sprøytet. Det har heller ikke skjedd.

– Vi har ikke vært flinke nok til å følge opp om entreprenøren merker bil og det utstyret de bruker. Vi har heller ikke vært gode nok på å følge med langs veiene, innrømmer Sandland.

Les også:

Liker ikke det han ser

NRK viser videoklippet av den ulovlige sprøytingen til rådgiver i Mattilsynet. Asle Fremgård. Han liker ikke det han får se.

– Dette er ikke bra. Det er et krav i regelverket at dette skal merkes, slik at publikum kan beskytte seg selv mot sprøyteareal.

Statens vegvesen i Telemark skjerper nå inn kravene til entreprenørene som gjør jobben.

– Jeg sendte ut en ny påminnelse til alle byggelederne i går om hvordan dette skal foregår, sier Hans Sandland i Statens vegvesen.

Vegvesenet mener det kan bli så vanskelig å følge reglene om merking at de vil kutte ut all sprøyting.

– Antagelig vil det føre til at vi ikke kommer til å sprøyte noe i det hele tatt. Det er en veldig tungvin måte å gjøre det på når alt skal merkes, vi har tross alt over 2000 kilometer med vei. Vi må gå gjennom rutinene våre, slikt at dette blir likt for alle i Vegvesenet, sier Sandland.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark