Hopp til innhold

Håper på ny gullalder

Søndag skal NRK sende Telemarkskanalen minutt for minutt fra Skien til Dalen. Men det er de som mener at ferden egentlig ikke ender i Dalen, men i Bergen.

Telemarkskanalen var bare en del av veien mellom øst og vest. Fra Dalen fortsatte man videre over Haukeli og videre til Odda i Hordaland. Disse ble bygd for å lage den korteste og sikreste veien mellom Østlandet og Vestlandet så lenge det var snøfritt.

Ragnvald Christenson

Ragnvald Christenson vil at Haukeliveien skal bli nasjonal turistvei

Foto: Ragnvald Christenson

– Det var den første skikkelig veien mellom øst og vest. Og den ble veldig mye brukt, sier Ragnvald Christenson.

Vil ha tilbake gullalderen


Håpet til Ragnvald Christenson er at Telemarkskanalen og Haukeliveien skal få et nytt oppsving etter programmet Telemarkskanalen Minutt for Minutt.



– Det jeg vil fokusere på er samarbeidet mellom Telemark og Hordaland. Og få tilbake den gullalderen som var, sier Ragnvald Christenson.

– Det er Telemarksreiser og reiselivsorganisasjoner som må ta tak i dette. De må skape et samarbeid med Hordaland. Det å lage en skikkelig norgestur hvor du får med deg høyfjell, innlandet på Østlandet og vestlandsfjordene hadde blitt en fantastisk bit av Norge som vi kunne markedsføre, sier Ragnvald Christenson.

Markedsfører Haukeliveien


Telemarkreiser som er salgs- og markedsføringsselskapet for reiselivet i Telemark, er enig at Haukeliveien er fantastisk opplevelse. Men de hevder at markedsfører strekningen godt.

Irene Siljan Vestby

Irene Siljan Vestby, daglig leder i Telemarksreiser

Foto: Kurt Inge Dale / NRK

– Vi har et godt samarbeid med reiselivsorganisjoner i Hordaland. Vi sender mange turister over Haukeli. Vi jobber med forslag overfor cruiseindustrien om å sende turister på "overland-turer" mellom øst og vest. Og vi jobber også med å lage rundreiser. Haukeliveien er absolutt en vei vi setter pris på, sier Irene Siljan Vestby, daglig leder i Telemarkreiser.

Haukeliveien

Den gamle ferdselsveien, postveien og riksveien, Haukeliveien, er nå en turistvei som bare er åpen om sommeren. Før Haukeliveien kom, måtte de som skulle til Vestlandet enten ta båt rundt Sør-Norge eller ta seg over fjellet på dårlig veier.

– Trafikken har aldri stoppet på Dalen. Telemarkskanalen ble laget som en del av en nasjonal trafikkåre. Og Dalen hotell ble bygd for å huse trafikken som gikk videre over Haukelifjell. Ned til Odda, med båt ut Hardangerfjorden til Norheimsund. Og med innlandstrafikk videre til Bergen, sier Ragnvald Christenson.

Den gamle haukeliveien

– Siste gullalder var så lenge tilbake at karjolen og hestevogner var enerådende på veiene. Når bilen overtok og veiene ble bedre, så gikk trafikken på Telemarkskanalen tilbake, sier Ragnvald Christenson.

Foto: Ragnvald Christenson

Nasjonal turistvei

– Vi må få fokus på at Haukeliveien skal bli en nasjonal turistvei. Og da kan vi lage en fantastisk norgestur fra øst til vest med de gamle veiene, sier Ragnvald Christenson.

Telemarkreiser er helt enig at Haukeliveien bør bli en nasjonal turistvei.

– Vi markedsfører Telemark som "A different route to the fjords". Og da tar vi med Haukeliveien når vi markedsfører dette i utlandet. Vi er absolutt interessert i å få turisttrafikk over den veien, sier Irene Siljan Vestby.

Telemarksreiser har også vært i kontakt med Fjordline. Ferjeselskapet skal starte opp nye ruter mellom Norge og Danmark.

– Vi skal ha de med på visningstur i Telemark, hvor vi viser hvordan man kan reise gjennom Telemark til Vestlandet, blant annet over Haukeli, sier Irene Siljan Vestby.