Hopp til innhold

Frykter mer støy fra ny vei

STATHELLE (NRK): Tunnelene ved Grenlandsbrua fungerer som høytalere og slynger veistøyen ut, mener naboer på Stathelle. Med ny E18 frykter de det blir enda verre.

Tunnel E18

STØY: Tunnelen forsterker støyen fra bilene, mener naboer på Stathelle i Bamble.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

– Det har blitt så ille at vi har flyttet uteaktiviteten på tomta vår til andre sida av huset, sier Ingulv Burvald.

Ingulv Burvald

Ingulv Burvald, nabo til E18 i Bamble frykter støyen blir verre når den nye veien kommer.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

Han bor ved Grenlandsbrua på Stathelle i Bamble, like ved der Kjørholttunnelen kommer ut på brua.

– Det er rett og slett utrivelig å sitte her med en kaffekopp. Så støyete har det blitt, og det har blitt verre og verre de siste åra.

Han har studert hvordan lydbølgene forsterkes inne i tunnelen, og at tunnelåpningen fungerer som åpningen som en slags tuba.

– Her har vi for så vidt orkesterplass, men det er ikke noe særlig å høre på denne støyen sier Burvald.

Les også: Nå blir det fire kjørefelt mellom Oslo og Kristiansand

Krever demping

Han er bekymret for hvordan støyproblemene skal bli når det skal bygges ny E18. Blant annet skal fartsgrensa på den nye veien økes til 110 kilometer i timen.

Grenlandsbrua, E18

Når ny E18 skal bygges blir det laget en parallellbru til dagens bru, med tunneler på begge sider. Veibygger sier støydempende tiltak kan bli gjort.

Foto: Gry Eirin Skjelbred / NRK

– Vi vet at jo høyere hastigheten er, jo mer støy blir det. Derfor må man gjøre støydempende tiltak når man bygger den nye europavegen, sier Burvald.

Han trekker fram et konkret eksempel som forskere har kommet fram til har god effekt.

– Man kan henge lydabsorberende plater i taket. Det vil fange opp lydbølgene, og et prosjekt i Bergen har vist at det kan føre til en reduksjon i støyen på 50 prosent. Dette er materiell brukt i oljeindustrien, og har vært i bruk i mange år.

Men han er tvilende til om støyhensyn blir tatt når den nye veien bygges.

– Veibyggerne vil bygge billigst mulig, og da dropper man fort slike tiltak, mener Burvald.

Vil måle støyen

Magne Ramlo, som er prosjektdirektør for Nye Veier for E18 fra Langangen til Grimstad sier de vil gjennomføre tiltak for å dempe støy dersom den ligger over støygrensene.

Magne Ramlo

Prosjektdirektør Magne Ramlo i Nye Veier sier det er for tidlig å si hva slags støydempende tiltak som eventuelt kan bli gjort.

Foto: Roald Marker / NRK

– Vi vil foreta beregninger for å finne ut av om støyen er over grensene. Og er støyen for høy, vil det bli gjennomført tiltak, sier Ramlo.

Men hva slags tiltak som vil bli gjort er for tidlig å si.

– Det kan dreie seg om tiltak på eiendommene til de som blir berørt, tiltak på anlegget, eller en kombinasjon. Men hva som eventuelt vil bli gjort vil bli klart senere i planleggingsfasen.

Ramlo sier støyabsorberende puter ved tunnelåpningene kan være et alternativ.

– Hvis det er et effektivt tiltak, kan det bli løsningen, men det er som sagt for tidlig å si, sier Ramlo.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark