Hopp til innhold

– Omdømmet til norsk fotball er svekket

– De negative sakene den siste tiden har gjort sitt til at hele omdømmet til norske klubber er svekket, mener daglig leder i reklamebyrået Edison, Ulf-Tore Windegaard.

Stabæk og Windegaard

– Enkelte steder virker det jo som om det er en gjeng med kjeltringer som er med på å styre dette, sier Ulf-Tore Windegaard.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Windegaard driver daglig med reklame og omdømme, og mener fotballen har fått seg et skudd for baugen.

Det er vel åpenbart at omdømmet er i ferd med å svekkes og få seg en knekk. Disse sakene er ikke bra for omdømmet, merkevaren eller fotballen, sier han til NRK.no.

Politiet aksjonerte mot Fredrikstad stadion tirsdag morgen i forbindelse med skattesaken mot Raio Piiroja. Politiet mistenker Fredrikstad FK og det estiske selskapet Sport & Net Grupp for straffbar medvirkning til skatteunndragelse. Et til dels vesentlig beløp skal være tilkommet Raio Piiroja.

I slutten av november ble Truls Haakonsen og Inge André Olsen pågrepet og siktet etter Veigar Pall Gunnarsons overgang fra Stabæk Fotball til Vålerenga Fotball i sommer. De risikerer seks år i fengsel. Begge er siktet for overtredelse av straffelovens paragraf 275 jf. paragraf 276, som er grov økonomisk utroskap.

– På hvilken måte mener du disse sakene har skadet omdømmet?

Enkelte steder virker det jo som om det er en gjeng med kjeltringer som er med på å styre dette, og det er selvsagt ikke bra. Det er ikke bra for publikum og det er definitivt ikke bra overfor sponsorer som er ute etter positive idretter å identifisere seg med.

– Rammer alle lag

Selv om mange av lagene i eliteserien ikke er innblandet i negative saker, mener Windegaard at de likevel blir rammet.

– Ingen av de norske lagene lever i sin verden, så selv om de skjøtter seg bra så er også de del av en pakke som heter norsk toppfotball, og det er ikke bra om toppfotballen kommer uheldig ut. Det vil ha indirekte konsekvenser, sier han.

For nettopp ordet omdømme er ekstremt viktig for bedrifter, det gjelder også for toppfotballen.

– Mange vil jo si at en sterk merkevare er noe av det viktigste bedriften kan profittere på. For fotballen er nok dette helt åpenbart hvor det er så mye følelser involvert, og fotballen er jo som sådan en kjempesterk merkevare. Likevel vet vi at det som tar lang tid å bygge opp, kan fort ødelegges, sier han.

– Kan ha skadet norsk fotball

Tore Andersen

Direktør i Odd Grenland, Tore Andersen, mener de negative sakene har skadet norsk fotball.

Foto: Ulveseth, Birte / SCANPIX

Direktør i Odd Grenland, Tore Andersen er enig i at sakene kan ha skadet norsk fotball.

– Vi er avhengige av å være troverdige i forhold til våre samarbeidspartnere når vi styrer denne klubben. Vi gjør alt vi kan for å styre denne klubben etter de lover og regler som gjelder. Når det blir satt så store spørsmålstegn ved norsk toppfotball som det har blitt gjort den siste tiden, skaper det usikkerhet mellom det vi sier, det vi står for og i forhold til våre samarbeidspartnere, sier Andersen.

– Tenker du at Odd kan ha gjort noe liknende tidligere?

– Jeg har ganske god oversikt, og mener at vi har jobbet svært hardt for å ikke komme i en slik situasjon som enkelte klubber har kommet i. Likevel må man alltid være forsiktig med å heve seg over alle andre. Vi er en del av norsk toppfotball, vi jobber steinhardt for å holde oss innenfor rammer og regler, og det skal vi fortsatt gjøre.