Hopp til innhold

Frykter nok et nei til bompenger på Lanna

Tidligere ordfører i Nome, Jan Thorsen, frykter at kommunestyret i Nome igjen skal si nei til bompenger for å delfinansiere ny fylkesvei mellom Kastet og Stoadalen.

Jan Thorsen (Sp)

Gruppeleder for Nome senterparti, Jan Thorsen, mener at det snakk om et nå eller aldri for Lannaveien.

Foto: Marianne Lande Hallingskog / NRK

Hovedutvalg for samferdsel ga onsdag denne uken signal om 70 millioner til ny vei mellom Kastet og Stoadalen på Ulefoss i Nome. Veien skal erstatte den smale veien langs Lanna, og vil til sammen koste 210 millioner kroner.

Kommunestyret i Nome har tidligere godtatt delvis bompengefinansiering av ny vei dersom fylkeskommunen dekker 50 prosent av kostnadene.

– Sjenerøst av fylkeskommunen

Når fylkeskommunen nå trolig vil gå inn med 70 millioner, mangler det 35 millioner for å komme opp til halvparten av totalbeløpet på 210 millioner. Men dette er ikke noe å lure på, mener gruppeleder for Nome senterparti og tidligere ordfører i Nome, Jan Thorsen.

– Hvis 70 millioner blir fasiten i fylkestinget i juni er vi nærmere en løsning for dette overmodne prosjektet enn vi noen gang har vært. Dette er sjenerøst
av Telemark fylkeskommune, sier han.

Nome har tidligere sagt nei til å delfinansiere med bompenger. Nå er det snakk om et nå eller aldri, mener den tidligere ordføreren.

Gry-Anette Rekanes Amundsen

Gry Anette Rekanes Amundsen er uenig med Thorsen, og vil så langt det er mulig unngå bompenger.

Foto: Roald Marker

– Utløsning av 70 millioner kroner krever et ja til bompenger fra Nome kommunestyre. Det vil sikkert sitte langt inne hos flere, og det er ingen enkel sak. Men nok et nei til bompenger vil i praksis medføre at en gjennomføring av prosjektet blir skjøvet langt, langt ut i tid, sier han.

Les også:

– Gode grunner til å si nei til bompenger

Gry Anette Rekanes Amundsen i Fremskrittspartiet i Nome sier at hun har hørt det Thorsen sier før.

– Dette har han sagt før. Jeg tror at fylkeskommunen kan strekke seg lengre enn 70 millioner, og komme nærmere opp mot det kommunestyret i Nome har ønsket, sier hun.

Hun mener at de 70 millioner kronene som er kommet nå ikke utgjør den store forskjellen fra sist denne saken var oppe til behandling.

– Den gangen sa kommunestyret nei, og det som ligger på bordet nå er ikke veldig mye mer penger enn sist. Det er gode grunner til at det ble nei den gangen. Bomfinansiering vil blant annet dele en tvangsgiftet kommune i to, sier Rekanes Amundsen.

– Frp er imot bompenger, men er det mulig å unngå bompenger her?

– Ja, vi håper det, og vi vil jobbe for å få det til. Dette er fylkeskommunens vei, og dermed er det egentlig fylkeskommunen som bør betale hele kaka, sier hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

David Hosen, Lanna velforening

David Hosen i Lanna velforening håper politikerne i Nome sier ja til bomfinansiering.

Foto: Ragnar Lurås / NRK

Beboerne håper

Leder i Lanna velforening, David Hosen, mener politikerne i Nome ikke kommer utenom bompengefinansiering for å løse trafikkproblemene på Lannaveien.

– De sa nei i 2010, men jeg håper de sier ja denne gangen. Denne løsningen tvinger seg fram, for vi vil ikke ha mer trafikk langs Lannaveien, sier han.

Hosen sier beboerne på Lanna har vært tålmodige lenge.

– Dette er kanskje den siste sjansen vi har til å få en løsning, sier Hosen.

Ordfører i Nome, Bjørg Tveito Lundefaret, sa til NRK tidligere denne uka at hun er usikker på hva kommunestyret vil si til tilbudet fra fylkeskommunen.

– Kommunestyret har sagt nei før, så jeg kan ikke si på forskudd hva resultatet blir, sa Lundefaret.

Hun tror hva den enkelte innbygger må betale i bompenger vil bli avgjørende for saken.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark