Hopp til innhold

Verdens sakteste båtrace?

Rundt hundre trebåter er klare til det som kanskje er verdens sakteste båtrace i Kragerø. Løypa er full av tilskuere som vil bivåne begivenheten.

Regatta Kragerø

De kunne umulig fått bedre vær for anledningen, deltakerne i regattaen i Kragerø. Rundt hundre båter deltar i konkurransen.

Foto: Tellef Dahll / NRK

Den innerste delen av havnebassenget i Kragerø er stengt av. Under bybrua står det «kun trebåter», og plastbåtene viker plass. Byen og vannet er rundt løypa er overfylt av tilskuere som vil få med seg festen.

I dag går den niende koggregattaen av stabelen i Kragerø. I fjor stilte 97 kogger, eller snekker, til start i verdens kanskje sakteste båtrace.

I år håper arrangør Putte Semb på deltagerrekord med over 100 båter.

– Kjernen i arrangementet sin suksess er at folk står for moroa selv, sier Semb entusiastisk.

(artikkelen fortsetter under bildet)


Folkefest

Regatta Kragerø

Under bybrua i Kragerø står dette skiltet, og plastbåtene må vike plass.

Foto: Tellef Dahll / NRK

Startskuddet for regattaen går fra kanonene på Gunnarsholmen i Kragerø sentrum. Starten i motordrevene båtrace er ofte preget av fart og lyd, men i Kragerø i dag er det mest lyd. Med putting og tøffing, og noen båter som ikke lager lyd i det hele tatt, fordi de har stoppet før det hele begynte. Nå er det første kogg i mål.

Putte Semb

Arrangør av regattaen Putte Semb sier at kjernen for arrangementets suksess er at folk står for moroa selv.

Foto: Tellef Dahll / NRK

– Dette er en folkefest og et sterkt bevis på at dersom mange svake båter står sammen, så gir det mye kraft samlet. Hvis vi ser på mengde bølger, så er det mye. Ikke så mye fart, men mye bølger, ler Semb.

For mange er det nettopp festen som er poenget, det deles ut priser i forskjellige klasser. En av prisene heter «koseprisen» og tildeles den båten som tilsynelatende har kost seg mest.

Fokus på sikre trebåter

Løypa er endret litt fra tidligere, for å gjøre den tryggere. I år skal arrangementet vise at kogg, eller snekke, er tryggere enn hurtiggående båt, sier Semb.

– Båtulykker de siste årene viser at er fart ofte er involvert, og det er det ikke så mye av her, sier han smilende.