Hopp til innhold

Odd skal markedsføre Telemark på strømpene

Telemarks nye logo møtte mange negative reaksjoner da den ble lansert i januar. Stygg, kjedelig og fantasiløs var noen av karakteristikkene. Nå skal logoen pryde drakta til Odd i eliteserien.

Logo Snøhetta

Denne logoen skal pryde strømpene til Odds spillere i to år fremover.

Odd Ballklubbs salgssjef Kjersti Stordalen er langt fra enig med kritikerne. Hun mener fylkets nye logo ikke fortjener de harde karakteristikkene den fikk da den ble lansert i januar.

– Jeg synes på ingen måte den er kjedelig, den er hugd i stein og fargene er fine. Guttene her skal ta på drakta med stolthet, sier hun med ettertrykk.

Logoen, en T, er utformet av Snøhetta design for Telemark fylkeskommune. Hensikten er å ha en felles logo for hele fylket som både reiselivet og andre i fylket kan benytte til markedsføring. Og tanken er at jo flere som bruker den, jo mer innarbeidet vil den bli.

Les også:

Møtte sterk kritikk

Da logoen ble presentert, var reaksjonene sterke. NRK Telemarkssendingas lyttere mente det var tragisk å bruke så mye penger på det, (Snøhetta design fikk 1 mill. for jobben, red.anm.) at den var kjedelig og at den ikke symboliserte Telemark.

Kjersti Stordalen i Odd mener at den vil gagne klubben fordi mange av spillerne kommer fra Telemark.

– Vi er et av de lagene i eliteserien som har flest spillere fra eget fylke. I tillegg er vi på TV gjennom hele sesongen. Det vil merkevarebygge både klubben og fylket, sier Stordalen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Kjersti Stordalen Odd Ballklubb

Salgssjef Kjersti Stordalen er stolt telemarking og er glad for å markedsføre eget fylke på spillernes drakter.

Foto: Roald Marker

Savner Telemark i logoen

Inge Lillefjære er grafisk designer i reklamebyrået Edison Menlo i Porsgrunn. Han så på logoen med profesjonelle øyne da den kom i januar 2014.

– Førsteinntrykket er at den rent håndverksmessig står seg bra, men jeg savner Telemarks egen identitet. Vi har kontrastene fra fjord til fjell, og det ser jeg ikke igjen i logoen.

Nå har det gått en måned og folk lar seg ikke like lett hisse opp.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Emil Sølyst

Talsmann for Oddrane supporterklubb, Emil Sølyst, er stolt telemarking og har ingenting imot at klubben i hans hjerte bærer hjemfylkets logo.

Foto: Roald Marker

– For oss er det viktig å se helheten. Både det å synliggjøre fylket og klubben er viktig. Dessuten er det jo penger i det. Totalt sponser Telemark fylkeskommune klubben med 1 million kroner. I tillegg får vi vist fram at vi både er stolt av klubben og av fylket vårt, sier Emil Sølyst, talsmann for Oddrane supprterklubb, og han ser ut som han mener det.

Sinnet har lagt seg

Blant tilfeldig forbipasserende på gata er det ikke lenger mulig å finne noen som hisser seg opp over logen eller at Odd skal spille med den på strømpene. Svarene varierer fra helt greit til at når de skal ha en logo på drakta, er det fint å reklamere for eget fylke.

Kjersti Stordalen kunne ikke vært mer enig.

– Hvis vi skal finne en gjeng som er samlende for Telemark, så er Odd det rette valget. Vi har flest spillere fra eget fylke. Og tenk på det: vi er synlige i aviser på alle steder vi spiller, fra Bodø i nord til Kristiansand i sør. Det er bra for Telemark!

Fylkestinget skal godkjenne T-bruken på strømpene i møtet 25. februar.