NRK Meny
Normal

Slåss for å beholde strømkunder

Telefoner, SMSer og e-poster. Strømleverandøren gjør alt for å få tilbake kunder som har valgt et annet selskap. – Kan være ulovlig, sier Forbrukerombudet.

Mobilmelding.

«Hei! Kan vi gjøre noe for å overtale deg til å bli hos oss? Send RABATT til 06100, og få 300 kroner i avslag på neste strømregning. Vennlig hilsen Fjordkraft»

Foto: Lisa Kragelund Sanden / NRK

«Hei! Kan vi gjøre noe for å overtale deg til å bli hos oss? Send RABATT til 06100, og få 300 kroner i avslag på neste strømregning. Vennlig hilsen Fjordkraft»

Med denne SMSen, i tillegg til andre henvendelser på telefon og e-post, ble den tidligere kunden kontaktet av Fjordkraft.

– Vi har ikke mottatt noen klager og det er heller ikke vår hensikt å være pågående, forsikrer kommunikasjonsansvarlig i Fjordkraft, Jeanne K. Tjomsland.

Forbudt uten tillatelse

Jeanne Tjomsland

Jeanne K. Tjomsland er kommunikasjonsansvarlig i Fjordkraft og tar til seg kritikken om at reklameringen kan bli for pågående.

Foto: Privat

I 2001 ble det faktisk forbudt å sende reklame på SMS og e-post uten at kunden har godtatt det.

– I et kundeforhold, hvor man har takket ja til å motta tilbud og nyhetsbrev, er det lov å reklamere på sms og e-post. Hvis kundeforholdet derimot er avsluttet, finnes det et lovpålagt forbud mot den type markedsføring, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug.

Til tross for forbudet opplever Forbrukerombudet at lovverket ikke blir håndhevet. Fjordkraft forklarer situasjonen med at det må være kort tid siden kunden sa opp sitt strømabonnement.

– En kort periode etter at kunden har sagt opp, ligger man fortsatt i kundebasen. Da er det fortsatt lov å kontakte dem, og vi ville ikke ha kontaktet en helt vilkårlig kunde, sier Tjomsland.

– Alternativ markedsføring

Strømkunden fra Telemark, som ikke ønsker en ny kontrakt med Fjordkraft, er likevel mest nysgjerrig på hvorfor strømleverandøren bruker slike virkemidler.

– Jeg opplever dette som mas, sier kunden som avsluttet abonnementet for omtrent én måned siden.

– Dette er en alternativ markedsføringsmetode. Når vi kan velge dette som et alternativ til nett- eller avisannonser, sparer vi penger. De pengene har vi derfor «til overs» og Fjordkraft har dermed råd til å lokke tilbake gamle kunder ved å gi rabatter, forklarer Tjomsland.

Hun legger også til at denne formen for markedsføring er vanlig i blant annet mobil- og forsikringsbransjen, men tar med seg tilbakemeldingen om at reklameringen kan virke mot sin hensikt.

– Bør inneholde nok informasjon

Frode Elton Haug

Juridisk direktør i Forbukerombudet, Frode Elton Haug, mener slik SMS-reklame kan være forbudt.

Foto: Pressebilde

Til tross for at det i den ene SMSen kun opplyses om avslaget kunden kan få på neste regning og ikke mer detaljert om kostnadene, tror ikke Tjomsland at kundene føler seg villedet.

– Man blir ikke automatisk kunde ved å svare på SMSen, klargjør hun og sier at man i neste steg får mer utdypet informasjon.

Juridisk direktør i Forbrukerombudet sier at det kan være problematisk dersom det er lite informasjon.

– Det skal være enkelt å finne frem til nødvendig informasjon ut i fra SMSen eller e-posten som opplyser om tilbudet, og før man slår til på slike tilbud er det derfor viktig å sjekke vilkår og priser, råder Elton Haug.

  • Hund påkjørt i Skien

    Politiet har mottatt melding om en hund som skal ha blitt påkjørt på Håvundvegen. Hunden løp videre, men skal være skadet. Politipatrulje leter nå etter hunden som skal være hvit og brunflekket med kort pels.

  • Vogntog berga på Grønliheia

    Vogntoget, som i dag har stått fast på E134 på Grønliheia, har kome seg laus. Vegen er no open i begge køyrebanar, melder Statens vegvesen.

  • Slår sammen skattekontor

    Kommunestyret i Drangedal har vedtatt å etablere en felles skatteoppkreverfunksjon for Drangedal og Kragerø. Politikerne ønsker at det skal være en kontordag i Drangedal i uka. Etableringen skjer så fort det lar seg gjøre.