Hopp til innhold

Slåss for å beholde strømkunder

Telefoner, SMSer og e-poster. Strømleverandøren gjør alt for å få tilbake kunder som har valgt et annet selskap. – Kan være ulovlig, sier Forbrukerombudet.

Mobilmelding.

«Hei! Kan vi gjøre noe for å overtale deg til å bli hos oss? Send RABATT til 06100, og få 300 kroner i avslag på neste strømregning. Vennlig hilsen Fjordkraft»

Foto: Lisa Kragelund Sanden / NRK

«Hei! Kan vi gjøre noe for å overtale deg til å bli hos oss? Send RABATT til 06100, og få 300 kroner i avslag på neste strømregning. Vennlig hilsen Fjordkraft»

Med denne SMSen, i tillegg til andre henvendelser på telefon og e-post, ble den tidligere kunden kontaktet av Fjordkraft.

– Vi har ikke mottatt noen klager og det er heller ikke vår hensikt å være pågående, forsikrer kommunikasjonsansvarlig i Fjordkraft, Jeanne K. Tjomsland.

Forbudt uten tillatelse

Jeanne Tjomsland

Jeanne K. Tjomsland er kommunikasjonsansvarlig i Fjordkraft og tar til seg kritikken om at reklameringen kan bli for pågående.

Foto: Privat

I 2001 ble det faktisk forbudt å sende reklame på SMS og e-post uten at kunden har godtatt det.

– I et kundeforhold, hvor man har takket ja til å motta tilbud og nyhetsbrev, er det lov å reklamere på sms og e-post. Hvis kundeforholdet derimot er avsluttet, finnes det et lovpålagt forbud mot den type markedsføring, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug.

Til tross for forbudet opplever Forbrukerombudet at lovverket ikke blir håndhevet. Fjordkraft forklarer situasjonen med at det må være kort tid siden kunden sa opp sitt strømabonnement.

– En kort periode etter at kunden har sagt opp, ligger man fortsatt i kundebasen. Da er det fortsatt lov å kontakte dem, og vi ville ikke ha kontaktet en helt vilkårlig kunde, sier Tjomsland.

– Alternativ markedsføring

Strømkunden fra Telemark, som ikke ønsker en ny kontrakt med Fjordkraft, er likevel mest nysgjerrig på hvorfor strømleverandøren bruker slike virkemidler.

– Jeg opplever dette som mas, sier kunden som avsluttet abonnementet for omtrent én måned siden.

– Dette er en alternativ markedsføringsmetode. Når vi kan velge dette som et alternativ til nett- eller avisannonser, sparer vi penger. De pengene har vi derfor «til overs» og Fjordkraft har dermed råd til å lokke tilbake gamle kunder ved å gi rabatter, forklarer Tjomsland.

Hun legger også til at denne formen for markedsføring er vanlig i blant annet mobil- og forsikringsbransjen, men tar med seg tilbakemeldingen om at reklameringen kan virke mot sin hensikt.

– Bør inneholde nok informasjon

Frode Elton Haug

Juridisk direktør i Forbukerombudet, Frode Elton Haug, mener slik SMS-reklame kan være forbudt.

Foto: Pressebilde

Til tross for at det i den ene SMSen kun opplyses om avslaget kunden kan få på neste regning og ikke mer detaljert om kostnadene, tror ikke Tjomsland at kundene føler seg villedet.

– Man blir ikke automatisk kunde ved å svare på SMSen, klargjør hun og sier at man i neste steg får mer utdypet informasjon.

Juridisk direktør i Forbrukerombudet sier at det kan være problematisk dersom det er lite informasjon.

– Det skal være enkelt å finne frem til nødvendig informasjon ut i fra SMSen eller e-posten som opplyser om tilbudet, og før man slår til på slike tilbud er det derfor viktig å sjekke vilkår og priser, råder Elton Haug.