«Hei! Kan vi gjøre noe for å overtale deg til å bli hos oss? Send RABATT til 06100, og få 300 kroner i avslag på neste strømregning. Vennlig hilsen Fjordkraft»
Med denne SMSen, i tillegg til andre henvendelser på telefon og e-post, ble den tidligere kunden kontaktet av Fjordkraft.
– Vi har ikke mottatt noen klager og det er heller ikke vår hensikt å være pågående, forsikrer kommunikasjonsansvarlig i Fjordkraft, Jeanne K. Tjomsland.
Forbudt uten tillatelse
I 2001 ble det faktisk forbudt å sende reklame på SMS og e-post uten at kunden har godtatt det.
– I et kundeforhold, hvor man har takket ja til å motta tilbud og nyhetsbrev, er det lov å reklamere på sms og e-post. Hvis kundeforholdet derimot er avsluttet, finnes det et lovpålagt forbud mot den type markedsføring, sier juridisk direktør i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug.
Til tross for forbudet opplever Forbrukerombudet at lovverket ikke blir håndhevet. Fjordkraft forklarer situasjonen med at det må være kort tid siden kunden sa opp sitt strømabonnement.
– En kort periode etter at kunden har sagt opp, ligger man fortsatt i kundebasen. Da er det fortsatt lov å kontakte dem, og vi ville ikke ha kontaktet en helt vilkårlig kunde, sier Tjomsland.
– Alternativ markedsføring
Strømkunden fra Telemark, som ikke ønsker en ny kontrakt med Fjordkraft, er likevel mest nysgjerrig på hvorfor strømleverandøren bruker slike virkemidler.
– Jeg opplever dette som mas, sier kunden som avsluttet abonnementet for omtrent én måned siden.
– Dette er en alternativ markedsføringsmetode. Når vi kan velge dette som et alternativ til nett- eller avisannonser, sparer vi penger. De pengene har vi derfor «til overs» og Fjordkraft har dermed råd til å lokke tilbake gamle kunder ved å gi rabatter, forklarer Tjomsland.
Hun legger også til at denne formen for markedsføring er vanlig i blant annet mobil- og forsikringsbransjen, men tar med seg tilbakemeldingen om at reklameringen kan virke mot sin hensikt.
– Bør inneholde nok informasjon
Til tross for at det i den ene SMSen kun opplyses om avslaget kunden kan få på neste regning og ikke mer detaljert om kostnadene, tror ikke Tjomsland at kundene føler seg villedet.
– Man blir ikke automatisk kunde ved å svare på SMSen, klargjør hun og sier at man i neste steg får mer utdypet informasjon.
Juridisk direktør i Forbrukerombudet sier at det kan være problematisk dersom det er lite informasjon.
– Det skal være enkelt å finne frem til nødvendig informasjon ut i fra SMSen eller e-posten som opplyser om tilbudet, og før man slår til på slike tilbud er det derfor viktig å sjekke vilkår og priser, råder Elton Haug.