Markedsføringsklassen på skolen lager brosjyrer og lysbilder til foredrag om voldtekt, og forslag til et tre timer langt undervisningsopplegg om temaet for ungdoms- og videregående skoler.
– Når du begynner på ungdomsskolen kan du begynne å drikke og havne i situasjoner du ikke har vært i tidligere, sier Hilde Nordseth.
– Det er viktig å få mye større åpenhet for å kunne forebygge. Hvis folk ikke riktig vet hva voldtekt er, og hvor grensene går, vil de kanskje tro at det bare var en flørt på en fest, sier Johanne Jordahl.
Hør lydklipp: Elever mener det er viktig at skolen snakker om voldtekt.
Korte kjoler og pågående gutter
– Det er mye drikking på fest og mange korte kjoler, og jenter er ikke så klare på grenser hvis de drikker veldig mye. Man lar seg liksom flørte med, og lar seg bli tatt på, sier Jordahl.
Hilde Nordseth er enig. Det samme er klassekamerat Herman Ruud.
– Samtidig er guttene pågående. Hvis de får inntrykk av at jenta liker dem, gir de seg ikke før de får det banka inn at de skal gi seg, sier han.
– Når det er en stor fest og mange mennesker, opplever du jo at folk er tett innpå deg, og det kan godt hende at det plutselig kommer en hånd og tar deg et eller annet sted. Man hører jo at jenter har opplevd det. Og at gutter har blitt påtrengende mot jenter selv om de egentlig ikke vil.
Overgrepsmottaket i Oslo, som også har også ansvar for Follo og Romerike, har fått 480 henvendelser hittil i år. I fjor var 30 prosent av voldtektene festrelaterte.
Roser ungdommene
Pollitiinspektør i Oslo, Hanne Kristin Rohde, synes dette er et inspirerende og godt tiltak av ungdommene.
– Vi har påpekt mange ganger at Oslo politidistrikt ikke kan forebygge voldtekter alene, men med det mener vi ikke å legge hele ansvaret på ungdommene. Når det er sagt er vi avhengige av et engasjement i hele befolkningen.
– At ungdom selv tar tak og ønsker å drive en bevisstgjørende kampanje, er bare gledelig.
Ulikt opplegg for jenter og gutter
Undervisningsopplegget skal være på tre timer. For jentene handler det om å unngå ubehagelige situasjoner og hva de kan gjøre for å komme ut dem, og om grensesetting.
For gutta har Ås-elevene lagt mer vekt på holdninger og hvordan de skal se og tolke grensene som jentene setter. I tillegg handler det om hvordan de kan hjelpe jentene og hverandre, og om strafferammene for voldtekt.
Skolene må velge selv
Marianne Brynildsen er kommunikasjonsdirektør i Akerhsus fylkeskommune. Hun synes det er et godt initiativ, men kommer ikke til å sette Ås-elevenes undervisningsopplegg inn i timeplanen.
– Vi kommer ikke til å pålegge skolene at de skal sette opp disse tre timene, det er det fag- og timefordelingen som styrer, og det står i læreplaner alle skoler må følge.