Flere samferdselspolitikere på Stortinget sier til VG at utbyggingen av dobbeltspor fra Oslo til Lillehammer, Halden og Skien innen 2026 blir så dyrt at det beste vil være å stoppe utbyggingen i Hamar, Fredrikstad og Tønsberg.
Prislapp på 130 miliarder
Ifølge samferdselspolitikerne VG har snakket med er det prislappen på 130 millioner som skremmer dem.
I går sa Senterpartileder Liv Signe Navarsete nei til å satse på Intercity-tog fremfor vei. Dette vil gjøre det umulig å få til utbygging av hele Intercity-trianglet innen 2026.
Flere politikere i opposisjonspartiene er også skeptiske.
– Forskjellen på det indre og det ytre er over 80 milliarder. Det er veldig mye penger. Vår ambisjon er å få til en utbygging av det indre alternativet først, men selv det er utrolig utfordrende, sier samferdselspolitiker Øyvind Halleraker fra Høyre
Også Knut Arild Hareide (KrF) leder for transportkomiteen på Stortinget er villig til å diskutere prosjektet.
- LES: Intercity- utbygging kan lette presset
- LES:
SV vi ha hele intercity
Det eneste regjeringspartiet som sier klart ja til ferdigstillelsen av hele intercity innen 2023 er Sosialistisk Venstreparti.
I tillegg vil åtte fylkeskommuner på Østlandet, LO og NO gå inn for full utbygging av hele intercity innen 2023.
Jernbaneverket mener en økning av investeringsrammen på 45 prosent vil gjøre det mulig å fullføre utbyggingen av "indre intercity" innen 2026.