Sju år etter at bystyret første gang vedtok at hele Torggata skulle bli gågate, kan SVs bystyrerepresentant Andreas Behring konstatere at fotgjengere, syklister og biler fortsatt lever et kaotisk samliv i det trange gateløpet.
- Oslo er et u-land når det gjelder gågater, sier han.
Og biltrafikken blir ikke med det første - ihvertfall ikke all.
Samferdeslbyråden nøyer seg nemlig med å prøvestenge gata for gjennomgangstrafikk i to år ved hjelp av bommer ved Hammerborggata, altså tidligere Henrik Ibsens gate, og ved Hausmanssgate.
- Dårlig løsning
I vedtaket står det at Torggata ikke kan bli gågate fordi den er en del av hovedsykkelveinettet, mens gågater er ment til å være for gående.
Dessuten har flere boliger parkering i bakgårder med adkomst fra Torggata.
- Det er en veldig dårlig løsning som SV på ingen måte er fornøyd med. Vi ønsker å gjøre Torggata til en ny fantastisk gågate i Oslo, med både kafeer, uteliv, handel og biopplevelser. Det byråden nå gjør er egentlig bare å si at sånn som det er i dag skal det være, men med en bom i den ene enden, sier Behring.
Men er ikke beboer- og sykkelsargumentene reelle argumenter?
- De er reelle, men løsbare. Grunnen til at Frp-byråden velger å ikke løse dem, er fordi han ikke vil løse dem.
Vil ikke gå fort fram
Bystyret pekte ut Torgata som en del av gågatenettet i 2002, og gjentok vedtaket i april fjor.
Men å lage gågate allerede nå, er ifølge samferdselsbyråd Jøran Kallmyr å gå for fort fram.
- Først nå ønsker jeg å ta en prøvestenging, også skal vi ta en evaluering neste år for å finne ut av hva vi skal gjøre med Torggata, om vi bare skal ha gågate, eller kombinert gågate og sykkelgate, sier Kallmyr.
Hvorfor ikke gjøre det nå?
- Det kan få uante konsekvenser. Konsekvensene av å stenge en vei kan føre til at trafikken forplanter seg i andre lokale veier. Det ønsker vi å se nærmere på før vi fatter endelig vedtak.