Hopp til innhold

Torggata blir ikke gågate

- Oslo er et u-land når det gjelder gågater, mener SV.

Torggata

GÅGATE? SV tror Torggate kan bli en fantastisk gågate i Oslo.

Foto: Arill E. Andersen/Kvasir bildesøk

Sju år etter at bystyret første gang vedtok at hele Torggata skulle bli gågate, kan SVs bystyrerepresentant Andreas Behring konstatere at fotgjengere, syklister og biler fortsatt lever et kaotisk samliv i det trange gateløpet.

LES OGSÅ: Fire nye gågater i Oslo

- Oslo er et u-land når det gjelder gågater, sier han.

Og biltrafikken blir ikke med det første - ihvertfall ikke all.

Samferdeslbyråden nøyer seg nemlig med å prøvestenge gata for gjennomgangstrafikk i to år ved hjelp av bommer ved Hammerborggata, altså tidligere Henrik Ibsens gate, og ved Hausmanssgate.

- Dårlig løsning

I vedtaket står det at Torggata ikke kan bli gågate fordi den er en del av hovedsykkelveinettet, mens gågater er ment til å være for gående.

Dessuten har flere boliger parkering i bakgårder med adkomst fra Torggata.

Kallmyr

FORSIKTIG: Samferdselsbyråd Jøran Kallmyr prøvestenge Torggata for gjennomgangstrafikk før han bestemmer seg for om den blir gågate eller ikke.

Foto: Anne Linn Ensby

- Det er en veldig dårlig løsning som SV på ingen måte er fornøyd med. Vi ønsker å gjøre Torggata til en ny fantastisk gågate i Oslo, med både kafeer, uteliv, handel og biopplevelser. Det byråden nå gjør er egentlig bare å si at sånn som det er i dag skal det være, men med en bom i den ene enden, sier Behring.

Men er ikke beboer- og sykkelsargumentene reelle argumenter?

- De er reelle, men løsbare. Grunnen til at Frp-byråden velger å ikke løse dem, er fordi han ikke vil løse dem.

Vil ikke gå fort fram

Bystyret pekte ut Torgata som en del av gågatenettet i 2002, og gjentok vedtaket i april fjor.

Men å lage gågate allerede nå, er ifølge samferdselsbyråd Jøran Kallmyr å gå for fort fram.

- Først nå ønsker jeg å ta en prøvestenging, også skal vi ta en evaluering neste år for å finne ut av hva vi skal gjøre med Torggata, om vi bare skal ha gågate, eller kombinert gågate og sykkelgate, sier Kallmyr.

Hvorfor ikke gjøre det nå?

- Det kan få uante konsekvenser. Konsekvensene av å stenge en vei kan føre til at trafikken forplanter seg i andre lokale veier. Det ønsker vi å se nærmere på før vi fatter endelig vedtak.

Flere nyheter fra NRK Stor-Oslo