Hopp til innhold

Færre holdeplasser – flere drosjer

Mens drosjene har stadig færre holdeplasser å stå på, får Oslo 134 nye taxieiere til høsten.

Taxi

Norges Taxiforbund frykter det vil bli vanskeligere å være drosjesjåfør fremover.

Foto: Erlend Aas / Scanpix

Taxiholdeplassen i Akersgata bak Stortinget ble stengt tidligere i juli. I tillegg er kapasiteten på holdeplassen ved Aker Brygge kraftig redusert på grunn av byggearbeid. I dag er det kun en taxiholdeplass i Karl Johans gate.

NRK har tidligere fortalt at taxinæringen fortviler over stengte holdeplasser i hovedstaden.

Samtidig har Oslo kommune bestemt seg for å dele ut 134 taxiløyver til nye eiere. De nye bilene vil være på plass i løpet av høsten, skriver Aftenposten.

– Mettet marked

490 personer har søkt om de 134 løyvene som kommunen skal dele ut.

Nå frykter Norges Taxiforbund at det vil bli vanskeligere å være drosjesjåfør fremover.

– Byrådet vil stenge taxiene ute av kollektivfeltet i Storgata. Sammen med færre holdeplasser og dårlig fremkommelighet i sentrum vil forholdene bli enda verre for oss. Løsningen er ikke å pøse ut med flere løyver enn det man har i dag. Markedet er allerede mettet, sier avdelingsleder i Norges Taxiforbund, Glenn Tuxen til Aftenposten.

Behovsprøvd

Kommunen på sin side mener antall drosjeløyver i hovedstaden er behovsprøvd, og fastslår at det til enhver tid skal være 1780 taxiløyver i hovedstaden.

Det er firmaet Menon Business Economics som har gjennomfør en behovsanalyse av antall drosjeløyver. I rapporten fra Menon, som forelå høsten 2012, anbefales antallet drosjeløyver i Oslo opprettholdt på dagens nivå.

– Det er delte meninger om Oslo har nok løyver eller ikke. Vi har for eksempel fått inn søknad fra noen som vil starte ny taxisentral. Når det gjelder løyvene som skal deles ut, så er det løyver som er blitt levert inn til kommunen. Antall løyver vil ikke overstige 1780. Vi vurderer antall løyver hvert år. Dette ble sist gjort i 2012, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen(V) til avisen.