Hopp til innhold

– Det har vært et tungt år

Ett år etter dødsulykken ved Sjursøya sliter fortsatt arbeiderne på Bekkelagskaia med det som skjedde.

Video Ett år siden Sjursøya-ulykken

Se video: Ett år siden Sjursøya-ulykken.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Kjell Kroken

Kjell Kroken

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

– Det vanskeligste er det som skjedde med venner av dem som ble borte, noen sliter enda, sier Kjell Kroken som jobber ved Oslo Container Terminal.

Han hadde akkurat gått av skift da det smalt for ett år siden. Året som har gått har til tider vært tungt.

Tre mistet livet

24. mars i fjor ble det slått katastrofealarm i Oslo. Ingen kunne stanse de 16 godsvognene som raste ukontrollert mot havna fra Alnabru.

Arbeiderne på kaia ble ikke advart om faren som var på vei. På det meste skal vognsettet ha hatt en fart på 90–140 km i timen.

Godstoget raste gjennom en bygning før det endte sin katastrofale ferd i sjøen. Tilbake på kaia er tre mennesker omkommet og fire hardt skadd .

Les også: Øyenvitne: Det skjedde så fort | Restene av en arbeidsplass

Artikkelen fortsetter under bildet.

Togulykke ved Sjursøya i Oslo

Tre personer omkom da vognene raste inn på terminalområdet.

Foto: Anders Brekke / NRK

Løsnet ved en feil

Det hele startet på Alnabruterminalen, stedet som omtales som godstogenes Oslo S, med nær 100 kilometer med jernbanespor.

Fastholdebremsene ble løsnet ved en feil og godstoget begynte å rulle.

Da dette skjedde, var det ikke tilstrekkelig med barrierer til å stoppe vognene før de forlot sørenden av terminalen.

Les også: Her fyker det løpske godstoget gjennom Lodalen | Oslo Havn krever garantier for å unngå en ny Sjursøya-ulykke

– Smadret bygning og kaos

Knud Vang Nielsen

Knud Vang Nielsen

Foto: Heidi Fjørtoft Klokk / NRK

På Alnabruterminalen har de måttet bedre sikkerheten. Blant annet har de fått en ekstra rød knapp i Alna syd, en nødknapp til en ekstra sporveksel.

13 sporvekslere skal nå hindre løpske tog fra å komme seg ut av området. Men for ett år siden var det ingenting som hindret godstoget, og katastrofen var et faktum.

– Synet som møtte oss var en smadret bygning og kaos. Vi fant våre døde medarbeidere og sjåfør, sier daglig leder ved Oslo Container Terminal, Knud Vang Nielsen.

– Tar vare på hverandre

I morgen skal det være en minnemarkering nede på kaia for arbeiderne, de pårørende og andre involverte i ulykken.

– Folk som jobber her tar vare på hverandre. Minnestunden er viktig både for venner og kjente, sier Kjell Kroken.

De pårørende etterlyser bedre oppfølging etter ulykken.

Ett år etter ulykken har de ikke engang fått møte Jernbaneverket for å snakke om oppreisning og erstatning.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Video Pårørende får ikke erstatning

Se video: De pårørende har ikke hørt fra Jernbaneverket om en eventuell oppreisning.

– Menneskelig svikt

Både CargoNet og Jernbaneverket har fått kraftig kritikk etter ulykken.

Statsadvokaten i Oslo ga Jernbaneverket en bot på 15 millioner kroner og CargoNet en bot på sju millioner kroner etter ulykken.

Les også: - Trafikkflyt foran sikkerhet

Menneskelig svikt anses som hovedårsaken til ulykken, viser den foreløpige ulykkesrapporten som ble lagt frem av Statens havarikommisjon for transport i mai i fjor.

Les også: – Noen skal få svi for dette