Hopp til innhold

Oslo Havn krever garantier for å unngå en ny Sjursøya-ulykke

De ansatte i Oslo Havn er redde for nye ulykker. Nå krever havna at Jernbaneverket garanterer umiddelbare tiltak for å sikre at jernbanevogner aldri mer kan trille ned til havneområdet og ta liv.

Onsdag 24. mars skjedde det som ikke skulle skje. 16 godsvogner fra CargoNet kom i drift på terminalen på Alnabru.

Vognene kom opp i en fart på 100 kilometer i timen før de braste inn på havneområdet på Sjursøya der tre mennesker mistet livet og fire ble skadd.

Anne Sigrid Hamran

Havnedirektør Anne Sigrid Hamran foran et av byggene som ble truffet sav de løpske godsvognene.

Foto: Kjell Herning / NRK

Les:

Tog sporet av - tre personer omkommet
Les:

– Varslingen nådde fram da ulykken var et faktum
Les:

Awni så godsvognene komme mot seg i 100 km/t

Oslo Havn frykter at det samme skal skje igjen i framtida, og de ansatte er urolige etter ulykken som rammet havneområdet.

– De sier de får høy puls hver gang det går et tog forbi, forteller havnedirektør Anne Sigrid Hamran som nå har sendt et brev til Jernbaneverket der hun ber om en garanti for at feil på jernbanenettet ikke skal gå utover de som jobber i havna.

Oslo Havn krever at Jernbaneverket svært raskt redegjør for hvilke tiltak de gjennomfører for å hindre fremtidige ulykker.

– Vi ber om en garanti for at det ikke skal kunne komme nye tog som er ute av kontroll, sier havnedirektør Hamran og understreker at de vil ha garantien raskt.

I brevet som ble sendt i går krever Oslo Havn svar fra Jernbaneverket snarest og senest innen 19. mai.

Det er uholdbart for havna at det skal kunne skje tilsvarende ulykker som har så dramatiske konsekvenser både materielt og for alle som jobber der eller som trafikkerer havna.

Oslo Havn i brev til Jernbaneverket

– Usikre på jernbanenettet

Den foreløpige ulykkesrapporten fra Havarikommisjonen viste at årsaken var sammensatt av dårlig kommunikasjon mellom de ansatte på Alnabru, generelt reduserte sikkerhetsmarginer og mangel på sikkerhetsbarrierer for spor på godsterminalen. Havarikommisjonen pekte på at økt godstrafikk ikke var fulgt opp med tilstrekkelige sikkerhetstiltak.

Les: - Trafikkflyt foran sikkerhet

Video Skader på Sjursøya

VIDEO: Til tross for at godsvognene var tomme gjorde vekten og farten store skader. Bli med havnedirektøren og se på skadene og hør hvorfor hun er bekymret.

Havnedirektøren tør heller ikke helt stole på at alt er i orden på det nasjonale jernbanenettet som Jernbaneverket har ansvaret for.

– Det føles utrygt. Vi er usikre på om det nasjonale jernbanenettet holder mål når det gjelder sikkerhet, sier Hamran til NRK.

Hun forteller at det kom som en voldsom overraskelse for alle akkurat da ulykken skjedde, men at det er ting som gjør at de kan frykte at det skjer igjen.

– Det løpske toget føltes som en meteor som vi ikke kunne forutse. Samtidig er det ikke første gangen dette skjer. Det har kommet tog ned her to ganger tidligere, og det betyr at det faktisk kan skje igjen, sier havnedirektøren som nå krever at alt gjøres for å forhindre akkurat det.

Det er en absolutt forutsetning at havna ikke kan bære risikoen for feil på det nasjonale jernbanenettet eller jernbanevirksomheten der, Oslo Havn må ha en garanti for dette.

Oslo Havn i brev til Jernbaneverket

Les: 2006-hendelse kunne hindret ulykken

– Løpske vogner vil ende hos oss

Havnevesenet krever nå at strakstiltakene anbefalt av Havarikommisjonen iverksettes umiddelbart, og at mer langsiktige løsninger og bedre rutiner også innføres. For havnedirektøren er klar på at løpske vogner er en risiko for dem.

– Havnene vil alltid være det laveste punktet på jernbanenettet. Hvis det kommer tog som løper løpsk vil de ende hos oss hvis det ikke er noen fysiske stopper eller rutiner som hindrer det, sier Hamran.

Jernbaneverket har bestemt at alle vogner som flyttes på midlertidig skal være tilkoblet et lokomotiv. Permanente sikkerhetstiltak er ventet å være på plass i løpet av sommeren.

Se animasjon av vognenes ville ferd mot Sjursøya:

Video 3D-SJURS-240310-WW_MXF_Innboks.MP4

AKTUELT NÅ