Det er praktisk å bestille parkering hos ett av parkeringsselskapene som holder til utenfor flyplassområdet på Gardermoen. Du hopper ut av bilen ved terminalen, og trenger ikke bekymre deg for bilen til du blir plukket opp igjen ved tilbakekomst.
Men nå kan det se ut som dette ikke alltid er like lurt likevel.
Kaster boten i søpla
Politiet har fått flere klager fra fortvilte flypassasjerer:
De har overlatt bilen sin til parkeringsselskapet mens de er på reise. En stund senere har det kommet purring på parkeringsbøter.
Grunnen kan for eksempel være at parkeringsselskapet har somlet med å flytte bilen fra terminalen, men p-boten har selskapet latt gå rett i søpla, skriver Romerikes Blad.
Parkeringsansatte lar kundene ta støyten når de selv parkerer feil. Ill.foto: Erik Johansen, Scanpix
Dermed er det bileieren som får purringen, og må betale boten.
Det er reisende som har fått selskapene TT Parkering og GT Parkering som har opplevd dette.
- Useriøst
Nå advarer politiet på Gardermoen mot parkeringsfirmaene som gjentatte ganger har gitt kundene trøbbel.
– Dersom de opererer på denne måten, kan det ikke være snakk om annet enn useriøse selskaper, sier politioverbetjent Gunnar Habberstad ved Gardermoen politistasjon til avisen.
TT Parkering innrømmer at de har hatt problemer med ansatte som har kastet bøtene, men at disse nå har mistet jobben. Selskapet jobber nå for å få bedre rutiner.
GT Parkering skylder på en feil hos Europark for at deres kunder har fått purringer på parkeringsbøter.