Dersom byrådets budsjettforslag går igjennom må Bymiljøetaten spare 114 millioner kroner, eller åtte prosent av driftsbudsjettet.
– Dette er en betydelig andel penger. Og det vil være innen asfalt og renhold folk først vil merke at det gjøres kutt, sier direktør i etaten, Hans Edvardsen.
Det vil rett og slett bli mer skittent i byen og flere hull i veien?
– Ja til en viss grad. Spesielt blir det vanskelig å lappe hull i veien. På toppen av det har vi hatt et ekstraordinært stort fokus på renhold i 2013 som det nå blir vanskelig å videreføre, sier han.
Byrådens forslag til kutt innenfor asfalt og renhold overrasker Fremskrittspartiets Carl I. Hagen.
– Byrådet har selv hevdet at de ønsker en pen og ren by med mindre hull i veiene. Derfor kommer vi i Fremskrittspartiet til å plusse på renhold og asfaltering i vårt budsjettalternativ, sier han.
- Les også: Sikkerheten sprekker
- Les også: Må tette hullene i Oslo
– Ikke dramatisk i forhold til normalt år
– Det er viktig å huske at over 70 av disse millionene kom inn som engangstiltak. Både i desember i fjor og i sommer, sier miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby fra Venstre
Dermed mener byråden at kuttene ikke er dramatiske i forhold til et normalt år.
– Vi må jo være forberedt på å holde byen i orden. Hvordan skal det gå med turismen hvis vi har en skitten by? Dette er helt i strid med hva byrådet har frontet, sier Carl I Hagen.
- Les også: Hull i asfalt ble kostbart
- Les også: E6 er i ferd med å smuldre opp