Hopp til innhold

Unibuss foreløpig reddet fra konkurs: – Bussene vil fortsette å gå

Faren for busskollaps i Oslo-området er over for denne gang. Det bekrefter byråd for miljø og samferdsel, Marit Vea, på en pressekonferanse mandag.

Marit Vea

PRESSETREFF: Byråd for miljø og samferdsel Marit Vea bekrefter nå at det ikke er en umiddelbar fare for at Unibuss går konkurs.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Unibuss har gått til Oslo tingrett og begjærer såkalt frivillig rekonstruksjon av selskapet.

Retten gir Unibuss konkursbeskyttelse inntil detaljene er på plass.

– Mens forhandlingene pågår vil Unibuss være sikra mot konkurs. Det er derfor ikke noen umiddelbar fare for at selskapet velter, bekrefter Marit Vea.

Kollektivselskapet Ruter skriver i en pressemelding at de er glade for at Unibuss får konkursbeskyttelse, og at bussene vil gå som normalt.

Kvinne går gjennom glassdør

Samferdselsbyråd Marit Vea hadde med seg positive nyheter til mandagens pressekonferanse.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Vil bli dyrere

Løsningen er basert på en avtale mellom Unibuss, Unibuss' eier Sporveien og Ruter.

Etter det NRK erfarer innebærer avtalen at Sporveien skyter inn friske penger for å redde selskapet.

Vea forteller at hun er glad at trusselen om konkurs er over, og at bussene vil fortsette å gå.

Men dette vil koste kommunen penger?

– Ja, det er vi forberedt på. Når det er et selskap som ikke klarer å levere til den prisen, så må vi regne med at dette vil koste mer.

Ifølge byråden har Unibuss priset sine kontrakter for lavt.

Faren er ikke over

Til tross for at Unibuss nå får konkursbeskyttelse er ikke faren for busskollaps over ifølge Vea.

– Men jeg er optimistisk. Jeg mener at nå er vi over i en ny fase, og at vi kan begynne å se framover.

Hun legger til at det også er viktig at man finner en løsning som sikrer at man ikke havner i samme situasjon igjen.

– Forhåpentligvis er vi nå mange skritt nærmere en løsning som gjør at vi har trygget busstilbudet også på lang sikt, sier Vea.

Bildet viser 60-bussen til Vippetangen i Oslo. Bussen er rød og i bakgrunnen kan man se Jernbanetorget og Byporten kjøpesenter.

Store deler av busstrafikken i Oslo ville ha stoppet hvis Unibuss hadde gått konkurs.

Foto: Beate Oma Dahle / NTB

– Selv om en del fortsatt må på plass, er vi på riktig vei. Hva den endelige løsningen for Unibuss blir, avhenger av den videre rekonstruksjonsprosessen. Det er derfor for tidlig å si noe om det endelige utfallet i dag. Målet er å sikre fortsatt bussdrift for Unibuss, sier Unibuss' administrerende direktør Atle Rønning i en pressemelding.

Store underskudd

Konkursspøkelset har hengt over Unibuss i lang tid.

Samtidig har kollektivtrafikken stått i fare for å bryte sammen.

– Det har vært en krevende vinter, og de siste ukene har svært mange, også meg vært redd for at selskapet skal gå konkurs, sier Vea på pressekonferansen.

Busselskapet har store underskudd og har vært truet av bøter fra Ruter etter vinterens busskaos.

En konkurs vil ramme 2.200 ansatte og de reisende hardt.

Unibuss kjører mellom 60 og 70 prosent av busstrafikken i Oslo og i hele Bærum.

Bussene ville ha sluttet å kjøre idet Unibuss hadde blitt slått konkurs.

Konkursbeskyttelse

Mandag har Unibuss gått til Oslo tingrett og bedt en om såkalt rekonstruksjon av selskapet.

Dette betyr at Unibuss får konkursbeskyttelse fra retten. Det gir et selskap pusterom til å rydde opp i et økonomisk uføre.

Alle gjeldskrav fra kreditorer fryses, og ingen kan begjære selskapet konkurs.

Viktige kreditorer er Oslo kommune, Ruter og Danske Bank. Banken eier to tredeler av bussparken og leaser ut bussene til Unibuss.

Dette skal være de viktigste punktene i avtalen, opplyser kilder til NRK:

  • Sporveien skyter inn frisk kapital og øker kredittrammen.
  • Ruter sletter store deler av bøtene etter vinterens busskaos. Det gjelder alle busselskaper.
  • Pengene til den største private kreditoren, Danske Bank, er sikret.
  • Unibuss går ut av kontrakten på busskjøring i Oslo vest og Bærum.

Feriepenger

Ruter på den ene siden og Sporveien og Unibuss på den andre har forhandlet for å finne en løsning i flere måneder.

Forhandlingene har tidvis vært preget av dårlig stemning.

Les også Steile fronter kan gi busskollaps: Dette krangler de om

Syklister og buss i Oslo

Unibuss er eid av Sporveien som igjen er eid av Oslo kommune.

Partene har vært under tidspress for å finne en løsning. En av grunnene er at Unibuss sto i fare for ikke å få betalt ut feriepenger til de ansatte.

Vårt Oslo skrev om feriepengene torsdag.