Hopp til innhold

Oslo ber Akershus bygge tettere

Oslo-politikerne kritiserer kollegene i Akershus for at de bygger for spredt og for langt unna kollektivknutepunktene.

Illustrasjonsfoto: Buss

Spredt bosetting hindrer mange Akershus-pendlere i å reise kollektivt.

Foto: Knai, Vidar / SCANPIX

Hvor skal flere hundre tusen nye innbyggere i Oslo og Akershus bo? Den diskusjonen pågår nå i begge de to fylkene.

Oslo-politikerne kritiserer kollegene i Akershus for at de bygger for spredt og for langt unna kollektivknutepunktene.

I byggefeltet Vardeåsen helt nord i Skedsmo, bor Linda Karlsen, som velger å ta bilen på jobb.

- Vi må ta to busser for å komme oss til Oslo. Vi må bytte på Skedsmokorset, tidene er ikke alltid så gunstige, og et fåtall av busser går direkte. Da blir det til at vi rett og slett kjører bil og forurenser veiene her, sier hun.

Frykter flere vil kjøre

Slik er det i mange av boligfeltene som har poppet opp rundt omkring i Akershus de siste ti-årene.

Ifølge en analyse fra Agenda og Asplan Viak har boligene som ble bygd i Akershus i perioden 2002 til 2007 enda dårligere kollektivtilgjengelighet enn den gamle boligmassen i fylket. I Oslo er det omvendt.

Nå kritiserer Oslo-politikerne kollegene i nabofylket for ikke å ta inn over seg at det må bygges nær kollektivknutepunktene.

Kritikken kommer fra en enstemmig byutviklingskomité i Oslo bystyre, der Arbeiderpartiets Tone Tellevik Dahl er nestleder.

- Jo mer spredt bosetting Akershus tillater, jo mer miljøbelastning får Oslo. Det bekymrer naturligvis oss, sier Tellevik Dahl.

- Er bosetningen i Akershus for spredt?

- Det er selvfølgelig boliger og arbeidsplasser nær kollektivknutepunktene også i Akershus, men de siste ti årene viser at de har tillatt mer og mer spredt bosetting. Det betyr økt biltrafikk, som belaster miljøet unødvendig mye, sier Tellevik Dahl.

- Vi må fortette mer

- Slapp av Oslo, vi skal ta vår del av ansvaret, sier Tone Tellevik Dahls partifelle, Skedsmo-ordfører Anita Orlund.

Hun representerer Nedre Romerike i en politisk styringsgruppe som Miljøverndepartementet har satt ned for å lede arbeidet med å samordne areal- og transportpolitikken bedre på tvers av kommune- og fylkesgrenser i Oslo og Akershus.

380.000 nye innbyggere ventes til de to fylkene de neste 20 åra. Ifølge Anita Orlund har mange kommuner blitt mer bevisste på at disse ikke kan bo hvor som helst.

- Utfordringen vår et å huse x antall hundre tusen nye mennesker de neste 30-40 årene. De må ha et sted å bo, og vi kan ikke bygge så spredt som vi har gjort tidligere. Vi er nødt til å bygge, og vi må få folk til å kjøre kollektivt. Det betyr at vi må fortette mer enn vi gjør i dag, og det er en utfordring som mange Akershuskommuner nå tar veldig alvorlig, sier Orlund.

Dette betyr for Skedsmos del at tiden for de store byggefeltene utenfor allfarvei, slik som eksemplet Vardeåsen innledningsvis, er forbi.

- På 80-tallet, da dette ble vedtatt, var jo dette måten man drev utbygging på. Det hadde ikke blitt gjort i dag. Det er jeg 100 prosent sikker på, sier Orlund.

Flere nyheter fra NRK Stor-Oslo