Hopp til innhold

Frykter at han må si opp jobben

Funksjonshemmede i Oslo frykter de vil miste TT-kjøring til og fra jobb når alle jobb- og studiereiser blir overført fra kommunen til staten.

Funksjonshemmede i Oslo frykter de vil miste TT-kjøring til og fra jobb når alle jobb- og studiereiser blir overført fra kommunen til staten.

SE VIDEO: Reidar Sundby frykter han må si opp jobben

Magnhild Sørbotten

Magnhild Sørbotten.

Foto: Norges Handicapforbund
Aud Kvalbein

Aud Kvalbein.

Foto: Falch, Knut / SCANPIX

Slik det er i statens ordning vil ikke personer som har handicap-bil få mulighet til jobbreiser med drosje i tillegg.

Fordi Reidar Sundby får støtte til sin spesialtilpassede bil, står han i fare for å miste jobb-reisene.

– Jeg ville jo valgt å kjøre bil til og fra jobb hvis jeg hadde hatt mulighet til det, sier Reidar Sundby.

Frykter for jobben

TT-transporten er helt essensiell for at Reidar Sundby skal komme seg på jobb. Han er lam fra brystet og ned etter en bilulykke for 30 år siden. Nå arbeider han som økonom på Majorstua. Uten TT-ordningen vet han ikke hvordan jobb-fremtiden blir.

– Konsekvensene for meg er i verste fall at jeg må si opp jobben. Det er viktig at jeg kommer i tide, men det kan fort bli vanskelig uten denne ordningen.

Både Blindeforbundet og Handikapforbundet mener at en slik ordning vil føre til forskjeller, der de som bor på Bislett vil få flere turer enn de som bor på Vestli.

Ikke privatbil i sentrum

Norges handicapforbund frykter også at ordningen vil føre til at funksjonshemmede får en tøffere hverdag fordi mange vil miste jobb-reisene, sier regionleder i Oslo Magnhild Sørbotten.

– Det vi frykter mest er at en del grupper ikke får arbeid- og utdanningsreiser, blant annet de som har en handicapbil. Oslo er ikke bygd opp for å kjøre privat bil i sentrum.

Oslo kommune er nå i dialog med staten for å få på plass en bedre ordning når staten skal ta over. Sørbotten fra handicapforbundet håper det fører fram.

– Vi har en forståelse for det, men vi ønsker at den overgangen kommer når man først har fått en statlig ordning som har fått en like god ordning som vi har i dag.

Eldrebyråden i Oslo, Aud Kvalbein, er enig i at den nye TT-ordningen kan være utfordrende for enkelte brukere, og sier at kommunen snakker med staten for å tilpasse ny-ordningen til Oslo.

– Vi forstår godt brukerne som tar opp dette spørsmålet, og derfor har vi tatt det videre til staten og påpekt at det kan være vanskelig å få parkert med handicapbil i en by som Oslo.

Reidar Sundby

Reidar Sundby sier han skjønner det hvis kommunen vil spare penger ved å gå over til den statlige ordningen, men da må den bli god nok.

Foto: Mats Sparby / NRK