Helse- og velferdsetaten i kommunen har bestemt at Norgestaxi nå skal ta over store deler av det tilbudet Oslo Taxi tidligere har hatt ansvaret for.
– Det har en stor betydning for vårt selskap, sier Petter Torgersen, daglig leder for Norgestaxi Oslo AS.
Kontrakten omfatter all rullestoltransport, i tillegg til reiser til arbeid og utdanning for gående TT-brukere. TT-reiser med vanlig drosje er ikke omfattet.
Oppdraget er delt i fire deler og Helse- og velferdsetaten har innstilt Norgestaxi Oslo AS til å få tre fjerdedeler av spesialbiltransporten i TT-tjenesten.
Oslotaxi, som tidligere har hatt hele avtalen, får en fjerdedel.
Verdifull kontrakt
– Vi får mer kjøring, flere biler i trafikken, og vi får sysselsatt de på en langt bedre måte enn det vi kanskje får til i dag, sier Torgersen.
Kontrakten er verdt rundt 50 millioner kroner.
– Når jeg har lest begrunnelsen til Oslo kommune er det klart at det er prisen som har vært avgjørende, sier Torgersen.
I konkurransen ble det stilt krav om tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet, kvalitet og gjennomføringsevne.
Siden begge selskapene oppfylte kravene, var det prisen som ble avgjørende.
– Da var det Norgestaxi som lå lavest, sier Hedda Aas, prosjektleder for TT-anskaffelsene i Helse- og velferdsetaten.
Skuffet
Oslotaxi har mer eller mindre hatt monopol på TT-kjøringen, og er skuffet over at de nå må gi bort over halvparten av TT-kjøringen til konkurrenten.
– Denne anbudskonkurransen er et godt eksempel på at konkurransen i Taxinæringen i Oslo fungerer ganske godt, sier informasjonssjef Lars Dolva.
– Her har de valgt en aktør utelukkende på pris, hvor vi ikke nådde opp i forhold til hele pakken.
Ville ha hele pakken
Begge drosje-selskapene kan klage på Helse- og velferdsetatens innstilling.
Oslotaxi har ennå ikke bestemt seg for hva de vil gjøre, men Norgestaxi derimot synes de burde fått tildelt 100 prosent av kjøringen.
– Jeg ser ikke bort fra at vi kommer til å klage. Vi er fornøyd med at vi har fått tre fjerdedeler av pakken, men ut fra den begrunnelsen vi har lest i papirene mener vi at vi brude hatt 100 prosent av kjøringen, sier Torgersen.
Les
fra Oslo og Akershus. Følg NRK Østlandssendingen på .