Hopp til innhold

Luretiltak på togene

De nye tiltakene hjelper kun pendlere som tar tog som går langs en regiontog eller flytoglinje.

Tog
Foto: Yngve Tørrestad / NRK

I går lanserte næringsminister Trond Giske og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa med brask og bram "Nye tiltak for å bedre situasjonen for togreisende"

Hvis lokaltoget blir innstilt eller er sterkt forsinket, så vil pendlerne nå kunne benytte Flytoget eller NSBs fjerntog, noe de etter boka ikke har kunnet gjøre før.

Store begrensninger

Dette høres jo bra ut, men tiltaket har store begrensninger.

For i NSB så opplyser de at flytoget og fjerntogene fortsatt bare skal stoppe på de stasjonene de allerede stopper på i dag.

– Man kommer ikke til å endre på stoppmønsteret, verken på flytog eller på fjerntog. sier informasjonssjef i NSB, Åge Christoffer Lundeby.

Så forskjellen blir bare at nå blir det mulig å gå på toget der det før kun var avstigning, og at du kan bruke NSB-billetten på Flytoget hvis lokaltoget er sterkt forsinket og hvis Flytoget stopper der du er.

På alle de mindre stasjonene blir pendlerne stående å fryse og vente i uvissa, mens flytog og fjerntog kjører forbi.

Ikke ny

Til alt overmål er praksisen med at Flytoget tar med seg NSBs passasjerer slett ikke ny. Den har eksistert i en årrekke, sier Lundeby.

– Det er slik at det har blitt praktisert på denne måten og at man har fått lov til å være med det andre selskapets tog. Men det som er bra er at man nå hever oppmerksomheten rundt det og at vi nå er i ferd med å bidra til at ordningen som har fungert i praksis også blir offentlig kjent.

Pendlerne reagerer

Flere pendlerforeninger reagerte etter at det såkalte tiltaket ble kjent i går. Generalsekretær i Jessheim pendlerforening, Katrine Vevle Gjærum er en av dem som ofte opplever ofte forsinkelser:

– Jeg tenkte med en gang i går at det er et tiltak som hjelper de som bor langs flytogstrekningen, og de som bor langs strekninger hvor det kjører regiontog.

– Men det er ikke bare der det går tog, det går tog på mange andre strekninger også. Og det vil jo ikke hjelpe når det er signalfeil eller feil fra jernbaneverkets side. Og det så vi jo i dag, et tog ble sittende fast i Romeriksporten og folk måtte evakueres ut fra det toget.

Ikke nok

Knut Arild Hareide (KrF), leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen forstår

Knut Arild Hareide
Foto: Dag Aasdalen / NRK

pendlernes frustrasjoner, og ønsker seg mer enn det nye tiltaket.

– NSB har hatt en praksis allerede, men Flytoget er nytt. Det er nytt at flytoget vil ta på den type pendlerpassasjerer. Det syns jeg er bra, men det jeg hadde ønsket da var at pendlerne skulle få muligheten til å bruke dette som et permanent tilbud frem til 2012, for i løpet av 2012 så forventer vi at tilbudet skal bli bedre.

Skjønner du at pendlere mister troen på politikernes løsninger i denne saken?

– Det forstår jeg, men det jeg tror er at det går an å gjøre noe med dette. Og hvis vi ser til Danmark hadde en krise på togene for 4-5 år siden. De har investert store milliardbeløp, og resultatet er betydelige forbedringer. Det samme må skje i Norge, og jeg håper at den krisen vi har hatt i vinter kan gjøre at vi kan få til et politisk samarbeid på tvers av partilinjene for å få store investeringer på plass for jernbanen.

Magnhild Meltveit Kleppas råd til pendlerne var: Fortsett å ta toget og følg med på informasjonstavlene. Har du et bedre råd?

– Jeg håper de fortsetter å ta toget.

Bør investere mer

– Men jeg vil si at det som nå må skje er jo at vi får til større investeringer. Og jeg tror vi må bruke de pengene vi får til jernbanen på en bedre måte. Konkurranse vil ikke hjelpe på kort sikt, men jeg tror at det kan hjelpe på lang sikt, sier Hareide.

Hva konkret bør man bruke en eventuell satsing i milliardklassen på?

– En ny Oslotunnell vil være en av de viktigste tingene for kapasiteten i Oslotunnelen er så dårlig at det fører til store forsinkelser.

En utbedring av det materialet som er i bruk i dag er også et viktig element, mener Hareide.En betydelig del av norsk jernbane i dag er for gammelt, både når det gjelder tog og skinner.

– Det kommer mange nye tog i 2012, men vi har fortsatt mange utfordringer når det gjelder skinnene. Og jeg tror at de planene som er lagt i Nasjonal transportplan idag er for lave. Selv om de er større enn tidligere, så er de fortsatt for lave.

– Og jeg tror at hvis ikke investeringsnivået økes, så vil vi ikke nå det nivået som pendlerne forventer i fremtiden, sier Hareide.