Hopp til innhold

Lekter’n får bygge bro

Byrådet skjærer gjennom byråkratisk ordkløveri på Aker Brygge.

Lekteren på Aker brygge

Den omstridte gangbroen kan såvidt skimtes mellom de to overbyggene med Hovedøya i bakgrunnen (fotomontasje).

Foto: NRK

Er Lekter’n på Aker Brygge en lekter? Nei, mener de som eier og driver den populære uteserveringen.

Riktignok var den en lekter da den forlot verftet og gikk i frakt i Nordsjøen, men nå er den ombygd til serveringsbåt, og fordi den ikke lenger brukes som fraktfartøy, kan den heller ikke defineres som lekter, mener de.

En gang lekter, alltid lekter, mener Oslo kommunes plan- og bygningsetat. At den ikke lenger er fraktfartøy, er revnende likegyldig.

Hvorfor er dette ordkløveriet viktig? Jo, fordi det avgjør om Lekter’n får bygge en gangbro som skal hindre at servitørene snubler med fulle ølbrett.

Jørn G. Bertelsen

Jørn G. Bertelsen

Foto: Olav Juven / NRK

Gangbroen skal forbinde de to overbyggene på lekteren.

– Hensikten er å bedre arbeidsforholdene for de ansatte og skape et hyggeligere og mer helhetlig miljø for gjestene. Det sa Jørn G. Bertelsen i driftsselskapet Mat & Drikke AS til NRK i april.

Lekterforbud

Problemet er at Oslo kommune innførte lekterforbud på Aker Brygge i 2001. Lekter’n fikk bli fordi den hadde ligger til kai der siden 80-tallet.

Men selv om Lekter’n er lovlig fordi lekterforbudet ikke har tilbakevirkende kraft, er den i strid med gjeldende regulering. Derfor kan ikke eierne gjøre tiltak på fartøyet, ei heller montere den famøse gangbroen.

Mener altså byråkratene i Oslo kommunes plan- og bygningsetat.

– En søkt og konstruert argumentasjon, mener Jørn G. Bertelsen.

Får medhold

Bård Folke Fredriksen

Bård Folke Fredriksen klaget på avslaget.

Foto: Bendiksby, Terje / Scanpix

Han klaget på avslaget, og saken havnet på byrådets bord. Nå griper byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) inn og overprøver plan- og bygningsetatens beslutning.

– Dette er et hensiktsmessighetsspørsmål. Gangbroen gjør det enklere både for de som jobber der og de som nyter ettermiddagene og fridagene der.

– Dessuten er gangbroen en del av en oppgradering av både Lekter’n og Aker Brygge for øvrig, sier Bård Folke Fredriksen.

Det er bystyrets byutviklingskomité som har siste ord i saken, men det er liten grunn til å tro at de kommer til en annen konklusjon enn byrådet.

– Også Arbeiderpartiet er nok av den oppfatning at dette er et serveringssted og ikke et fraktfartøy, sier komitéens nestleder Tone Tellevik Dahl.

Les flere nyheter Følg NRK Østlandssendingen på twitter