SV krever åpen høring i bystyret om måten elevene organiseres på i Oslo-skolen. Bakgrunnen er den siste tidens debatt om baser, grupper og klasser og hva som er best av åpne løsninger og tradisjonell klasseromsundervisning.
112 elever i hver base
Elevene på Grefsen skole sitter i dag pent på rekke og rad i tradisjonelle klasserom. Det blir det slutt på når skolen gjennomgår en omfattende rehabilitering.
Utdanningsetaten vil nemlig bygge kjempebaser med plass til 112 elever i hver.
- Uenighet om inndeling
Rektor Ragnhild Palm Andersen ved Grefsen skole synes løsningen med en baser er grei, men forteller til NRK Østlandssendingen at det er uenighet om inndelingen av basene.
- Betingelsen for at vi godtar en base-løsning er at den kan deles inn på en slik måte at hver klasse får sitt eget klasserom - noe etaten så langt ikke har villet innfri. Det er altså på inndelingen av basene uenigheten går på, og ikke om vi skal ha baser eller ikke, sier Andersen.
Rektoren mener også at det å ha egne klasserom medfører en forutsigbarhet for elevene, og hun forteller at dette står i kravet og forventninger til skoleanlegg i Oslo kommune.
Ber om åpen høring
Flere skoler som står foran en utbygging eller ombygging viser skepsis mot å fjerne seg for langt fra den tradisjonelle klasseromsundervisningen.
I kveldens møte i bystyrets kultur- og utdanningskomité ber komitéleder Knut Even Lindsjørn (SV) om en åpen høring.
- Jeg tar initiativ til at det nå skal avholdes en politisk høring i bystyret omkring sammenhengen mellom læringsvilkår og ulike organisasjonsformer, sier Lindsjørn.
- Den debatten som har pågått de siste ukene, har vist at flere Oslo-skoler pådyttes bestemte organisasjonsformer som ikke er forankret i den enkelte skole, avslutter komitélederen.
Les mer: