Hopp til innhold

Oslo skal evaluere skolebygg

Vil som første kommune i landet finne ut hva skolebygget betyr for læringen.

Illustrasjonsfoto: Scanpix
Foto: Scanpix / SCANPIX

Torsdag meldte Aftenposten at kunnskapsministeren ville ta initiativ til forskning på skolebyggets betydning for elevenes læring. Etter at resultatene i Pisa-undersøkelsen ble offentliggjort, har det blitt debatt rundt hva som fungerer best av de tradisjonelle klasserommene og de nybygde baseskolene med åpne landskap.

Nå har Oslo kommune undertegnet et avtale med Sintef byggforsk om å utvikle et verktøy for å evaluere skolebygg, skriver Aftenposten.

Gjør jobben selv

Når verktøyet er utviklet, er det Utdanningsetaten selv som i samarbeid med skolene skal gjøre evalueringen.

- Vi bruker store ressurser på skolebygg og ønsker å få mest mulig ut av pengene. Dessuten vil vi at våre elever skal få best læringsresultat i Norge, og vil ha optimale læringsarenaer, sier avdelingsdirektør for skoleanlegg, Harald Øvland, til Aftenposten.

- Det er dokumentert at det viktigste for læringen er skolens ledelse og lærerne. Men vi tror at skolebyggene også har betydning. Siden skolebyggene ser annerledes ut i dag enn for ti og femti år siden, mener vi det er en særlig grunn til å evaluere, sier han.

Lager arbeidsbok

Seniorrådgiver Karin Buvik i Sintef forklarer at det nye verktøyet skal ta for seg funksjon og estetikk ved skolebyggene.

- Hensikten er å lage en arbeidsbok som ulike skoler kan bruke for å få en systematisk gjennomgang av om skoleanlegget er egnet i forhold til pedagogisk praksis, sier hun til Aftenposten.

Flere nyheter fra NRK Stor-Oslo