– Dette er spennende, sa kong Harald til NRK da han var på vei for å åpne den nye banen.
Også kommunikasjonssjef i T-banen, Bjørn Rydmark, gledet seg til festdagen.
– I dag kjennes det bare godt. Nå vet vi at alle brikkene er på plass, sier han.
Første avgang kjørte fra Majorstuen klokken 10.45, og fra Frognerseteren klokken 11.30.
Oslos flotteste stasjon
– Nå står vi på stasjonen som er pyntet til fest, etter at den har vært stengt så lenge, sier Rydmark.
Holmenkollen stasjon er fullstendig oppgradert med nye informasjonselementer, belysning, adkomstramper og plattformer.
– Vi er vel forberedt til ski-VM i februar og mars. Alt er nytt her, og det er sannsynligvis byens fineste stasjon.
Selv om alt på stasjonen er nytt, er en ting av det gamle tatt vare på.
– Noen sa at vi burde rive det, men vi har tatt vare på det lille, røde huset. Det er en signatur og et symbol på den gamle stasjonen på Holmenkollen.
– Vi som har levd noen år husker et foto der kong Olav satt på T-banen og viste sin billett. Han satt ved siden av en kvinne som skulle på tur i marka, og henne har vi fått tak i. I dag vil kongen sitte sammen med henne på turen opp, så dette blir en opplevelse.
Holdt hardt
Stasjonen har vært stengt i ett og et halvt år, og T-banen rakk akkurat å gjøre anlegget ferdig til fristen.
– Vi ga tidlig en lovnad om at vi skulle åpne til 6. desember, men det har holdt hardt, forteller Rydmark.
Prosjektet har blitt forsinket av mellom annet kobbertyver.
– Noen slabbedasker stakk av med viktige kabler, og dette forsinket arbeidet en god del. Vi fikk også en del utfordinger med bygging av Hemingbanen, som måtte forsterkes. Det tok også tid, så på mange måter har det vært marginalt, men i dag er det fest.
Bussen kjører ut dagen
Mens stasjonen har vært stengt har erstatningsbusser kjørt for linje 1. Disse går ut mandag, men blir innstilt fra og med tirsdag 7. desember.
Gulleråsen stasjon er stengt for nedgående trafikk, og stoppestedet benyttes kun på vei opp i retning Frognerseteren.