Forbrukerrådet har brukt de tre første dagene denne uken på å farte rundt med busser inn og ut av Oslo for å teste buss-for-tog-tilbudet til NSB.
- Les hele rapporten fra Forbrukerrådet:
- Les også: Derfor er togtrafikken sommerstengt
Tilbudet forutsetter tålmodighet
– Dette er et tilbud som forutsetter endel tålmodighet, og mye mye venting. Dette er buss og tog, ikke buss for tog, sier Forbrukerrådets fagdirektør for samferdsel, Anne Haabeth Rygg.
Forbrukerrådet har først og fremst testet tilbudet til pendlere og hverdagsreisende. Hun nevner et eksempel der en test-reisende skulle dra fra Tønsberg og nordover.
– Først tar du toget til Skøyen. Du får ikke vite noe om at det er buss for tog før lokføreren sier: Nå er vi kommet til Skøyen, her er det buss for tog, du vil finne en kundeveilleder på perrongen. Det finner man ikke.
– Så må man ta bussen til Oslo S. Så må man bytte buss for å komme til Lillestrøm, før man kan ta toget videre nordover, sier Anne Haabeth Rygg.
Litt skryt er det likevel å få. Kundeveilederne har for det meste gitt gode råd til de testreisende fra Forbrukerrådet. Forbrukerrådet mener også at selv om totalbildet er negativt, er det ikke like kaotisk som ved stengingen i fjor sommer.
Dette bør endres
Forbrukerrådet mener NSB bør:
- Bedre skiltingen
- Sette opp flere direkteruter
- Slå av prisen for de som har månedskort eller årskort
Forbrukerrådet reagerer på at NSB ikke har satt ned prisen i den perioden togtrafikken er kraftig redusert, slik Flytoget har gjort. De mener NSB bør kunne sette kortene på pause.
NSB svarer nei til å sette ned prisen
Det lengre svaret fra kommunikasjonssjef i NSB, Åge-Christoffer Lundeby er:
– Vi vurderte dette på forhånd og kom frem til at vi beholder billettprisene, men vi har også kommunisert at det er et redusert tilbud i forhold til hverdagen når det gjelder reisetid. Så det er helt rett det Rygg her sier med at det er økt reisetid på disse strekningene og spesielt nå gjennom byen fra vest til nord. Da er det flere bytter og det er krevende.