Hopp til innhold

Dropper små leiligheter

Kommunens krav om to parkeringsplasser til små leiligheter, gjør leilighetene så dyre at utbygger setter opp rekkehus i stedet. Det betyr halvparten så mange boliger på Kornmoenga i Oppegård.

Baard Schumann

Administrerende direktør i Selvaag Eiendom, Baard Schumann, viser de ekstra store parkeringsplassene Oppegård kommune krever.

Foto: Nadir Alam / NRK

Til en liten leilighet på 55 kvadratmeter krever Oppegård kommune i Akershus to parkeringsplasser. Plassene må også være større enn det som er vanlig andre steder.

– Disse strenge kommunale kravene til parkeringsplasser gjør boliger unødvendig dyre, mener boligutviklingsselskapet Selvaag.

Bygger heller færre boliger

– Kommunen stiller samme krav til parkeringsplasser til en toromsleilighet som til et rekkehus, sier administrerende direktør i Selvaag Eiendom, Baard Schumann til NRK.

Nå vil han endre planene på området.

– Hvis noen av de mindre leilightene blir for dyre, og de hadde jo blitt opptil 400.000 kroner dyrere enn de måtte ha vært, er det vanskelig å få nok kjøpere. Så vi kommer til å sette opp rekkehus i stedet, og det halverer antall boliger, sier Schumann.

Dermed slår parkeringsreglene direkte ut på hvor mange boliger som bygges på Kornmoenga.

– Må vurdere nasjonale regler

Håkon Haugli (Ap)

Stortingsrepresentant Håkon Haugli (Ap).

Foto: Arbeiderpartiet

Stortingsrepresentant Håkon Haugli (Ap) mener parkeringskravet i Oppegård kommune er urimelig, og mener regjeringen bør se på reglene og hvordan de praktiseres i kommunene.

– Det virker veldig urimelig. For det første er det veldig usannsynlig at en husstand på 55 kvadratmeter har to biler. Men det som er mye verre, er at dette gjør at man ikke bygger små leiligheter, men heller går over til å bygge større boenheter. Da går det direkte på bekostning av folks mulighet til å etablere seg i egen bolig, sier Haugli.

Han synes det er et problemt at de lokale reglene rundt Oslo spriker, og frykter at kommuner bruker parkeringskrav for å bremse boligutbyggingen.

– Hvis dette er tilfelle i flere kommuner, og særlig i vekstkommuner, mener jeg at vi må vurdere om det er behov for et bedre nasjonalt regelverk, sier Haugli.

To parkeringsplasser i Asker også

I Oslos ytre by og mange av områdene rundt, er en parkeringsplass regnet som nok for en liten leilighet. Oppegård krever det dobbelte på Kornmoenga, og i Asker krever kommunen minst to parkeringsplasser for treromsleiligheter utenfor sentrumsområdet. Én grunn kan være at behovet for flere biler er større utenfor kollektivnettet i Oslo.

Per Anders Owren (H)

Varaordfører i Asker, Per Anders Owren (H).

Foto: Høyre

Varaordfører i Asker, Per Anders Owren (H), mener kravene i Asker er gjennomtenkte og ikke for strenge.

– Hvis vi legger inn alt for liten plass til parkering, blir det parkering i gatene, og det kan bli kaotisk. Det er jo trafikksikkerhetselementer i dette også, sier Owren.

Men i Oslos ytre by er det krav om en parkeringsplass til en treromsleilighet, hvorfor skal det være så mange flere parkeringsplasser i Asker?

– Asker er en bygd, Oslo er en by. Så der ligger jo hovedforskjellen, sier Owren.