Busskaoset: Kritiserer elektrisk oppvarming
Elektrisk oppvarming av bussene innvendig var en viktig grunn til at mange elbusser hadde mye dårligere rekkevidde enn antatt sist vinter.
Det sa flere av deltagerne på onsdagens bystyrehøring om busskaoset.
På to store Unibuss-kontrakter i Oslo var til sammen 259 busser helektriske, det vil si at strøm fra batteriet også blir brukt til å varme opp kupeen.
Det vanlige på elbusser ellers i landet er å bruke en tilleggsbrenner, som for eksempel kan drives av biodiesel.
Både Kollektivtrafikkforeningen og Unibuss-konkurrentene VY Buss, Connect Bus og Nobina pekte på helektriske busser som et problem.
Onsdag fortalte NRK at Unibuss har tatt konsekvensen av dette og skal montere biodiesel-brennere på 183 elbusser i indre by. I tillegg får 76 busser i Oslo øst ekstra batteripakker.
Ifølge Unibuss ble halvparten av batterikapasiteten brukt til å varme opp kupeen på de kaldeste dagene sist vinter.
På dagens høring tok også Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen selvkritikk på bruken av elektrisk oppvarming.
– I etterpåklokskapens lys er det en vurdering vi hadde gjort annerledes hvis vi hadde hatt den erfaringen vi har nå, sa han.
Reitan Jenssen la til at markedet hadde tilbudt løsningen og sagt at det var mulig å få til.