Historiene om stappfulle tog og tog som ikke kommer er etter hvert mange.
I desember i fjor åpnet fylkestinget i Akershus for å kreve erstatning fra staten for manglende togtilbud.
Det borgerlige flertallet pluss SV og MDG sto bak.
Etter et år der det har gått fra vondt til verre vurderer nå fylkesrådet å fremme et slikt krav.
– Tilbudet er ikke godt nok, sier fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim (H).
– Når hvert tredje tog er forsinket, nytter det ikke for oss å bruke mye penger på at bussene skal gå tidsnok når man uansett må vente en halvtime på toget på stasjonen, sier han.
Også Arbeiderpartiet i Akershus støtter nå et erstatningskrav.
Elin L'Estrange er fungerende gruppeleder i Arbeiderpartiet i Akershus.
Foto: Hallgeir Braastad / NRK– Det er ikke holdbart for de reisende i Akershus at hvert tredje tog ikke er i rute, sier fungerende gruppeleder Elin L'Estrange.
Hun kommer samtidig med et stikk mot sine hovedmotstandere i fylkespolitikken.
– Vi forventer at pengene kommer pendlerne til gode, og at fylkesråd Snortheim bruker dem på å reversere de ekstraordinære billettprisøkningene som Høyre og Frp har vedtatt i Akershus, sier L'Estrange.
GRØNNE BUSSER: De grønne regionbussene er sammen med toget grunnstammen i kollektivtilbudet i Akershus.
Foto: Bård Nafstad / NRK– Gikk dessverre ikke
At hvert tredje tog et forsinket går fram av utregningen der VG har slått sammen Bane Nors tall for persontog som ikke er i rute og tog som er innstilt.
Ifølge Bane Nor var 14 prosent av persontogene forsinket i 2024.
I Oslo var 23 prosent av pendlertogene fra området rundt mer enn fire minutter etter rutetabellen.
I sin årlige jernbanetale mandag gledet samferdselsministeren seg over at stadig flere tar toget.
Men Jon-Ivar Nygård innrømmet også at stadig færre av dem kommer fram når de skal.
– Som alle dere husker, var jeg ambisiøs på vegne av norsk jernbane i fjor. Jeg sa at flere tog skulle være i rute.
– Slik gikk det dessverre ikke. Det ble flere forsinkelser og innstillinger i fjor enn i 2023, sa Nygård.
AMBISIØS: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård er fortsatt ambisiøs på vegne av jernbanen.
Foto: Gorm Kallestad / Gorm Kallestad / NTBMater til toget
Nygård og staten har ansvaret for norsk jernbane. Fylkene er ansvarlig for annen kollektivtrafikk.
Driften av kollektivtrafikken i Akershus koster 2,3 milliarder kroner i året. Av dette er om lag 1,3 milliarder direkte tilskudd fra fylkeskommunen.
Det meste brukes til å kjøre buss for, i et system som er tett sammenvevd med toget.
– Vårt kollektivsystem er avhengig av at vi mater inn til jernbanestasjonene slik at folk setter seg på toget og kommer seg inn mot Oslo.
– Da er vi avhengige av at toget går når det skal. Hele tilliten til kollektivsystemet er basert på at toget skal komme når det skal, sier Håkon Snortheim.
Hvor lett er det å pendle med tog? Det var delte meninger blant fire pendlere på Oslo Sentralstasjon mandag morgen.
120 millioner kroner til Vy
Men Akershus gir også direkte tilskudd til togtrafikken.
Hvert år får det statlige togselskapet Vy 120 millioner kroner i støtte fra fylkeskommunen.
I utgangspunktet er nemlig billettprisene til Vy høyere enn Ruter-takst.
Pengene går til å subsidiere togbilletten slik at de reisende kan bruke Ruter-billett også på toget.
Åpnet for erstatningskrav
Det er denne økonomiske forpliktelsen som gorde at fylkestinget i åpnet for å kreve erstatning når togtilbudet svikter.
«Fylkestinget ber fylkesrådet å følge opp statlige myndigheter og statens ansvar for jernbanen, for å sikre et velfungerende kollektivtilbud i Akershus. Det bør søkes kompensasjon for manglende leveranse som kan komme passasjerene i Akershus til gode.»
FORSINKET: 23 prosent av pendlertogene var forsinket i Oslo i fjor, definert som fire minutter etter rutetiden eller mer.
Foto: Aurora Ytreberg Meløe / NRKHåkon Snortheim er klar på at staten ikke leverer det togtilbudet fylket betaler for. Han vurderer derfor nå å fremme kravet.
– Ja. Det viser jo hvilken frustrasjon det er, og hvor mange mennesker det er som står på perrongen og venter på tog som er forsinket.
– Men er det ikke da de reisende som bør få erstatning og ikke fylkeskommunen?
– Det er ingen som syns synd på fylkeskommunen. Men dette er 120 millioner kroner vi kunne brukt til andre kollektivtiltak for at bussene skal gå når de skal og at folk kommer seg dit de skal, sier Snortheim.
Vil ta tid
Aps Akershus-topp er glad hennes partifelle Jon Ivar-Nygård prioriterer vedlikehold av jernbanen som fins i dag i stedet for å sette i gang nye prosjekter.
Elin L'Estrange erkjenner at det vil ta tid å løse problemene i norsk jernbane.
– Derfor mener Arbeiderpartiet at det må settes opp mye mer buss i mellomtiden for å løse det akutte problemet for pendlerne akkurat nå.
11. januar kl 11:09: Saken er oppdatert med kommentarer fra Arbeiderpartiet i Akershus.