Hopp til innhold

– Dette er et angrep på hele drosjenæringen

Transportarbeiderforbundet reagerer kraftig på samferdselsbyråd Guri Melbys uttalelser om at reglene bør endres slik at politianmeldte Uber kan ønskes velkommen inn i markedet. – Pussig og provoserende, sier forbundsleder Roger Hansen.

«Christian» (21) har kjørt for Uber siden januar og kjører rundt fem timer om dagen som ekstrajobb.

MANGE KUNDER: «Christian» (21) har kjørt for Uber siden januar og kjører rundt fem timer om dagen som ekstrajobb. Han ønsker å være anonym på grunn av at Uber er så omdiskutert. I dag kjørte han fem turer mellom klokka 10 og klokka 14. – Det har tatt seg veldig opp i det siste. Jeg får mange kunder, sier «Christian». Han betaler skatt og er glad for nyheten om at flere ønsker at Uber skal bli lovlig.

Guri Melby

POSITIV TIL UBER: Guri Melby mener tjenester som Uber er svært positive for miljøet fordi de gjør det lettere for folk å leve uten bil.

Foto: Eirin Eikås / NRK

Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Guri Melby (V), sa tidligere i dag at hun mener dagens regelverk bør endres slik at selskaper som Uber kan drive lovlig i Norge, fordi samkjøringsselskaper er bra for miljøet og for at folk skal komme seg enkelt fra a til b uten å eie bil.

Det får Norges transportarbeiderforbund, som er fagforeningen til drosjesjåførene, til å se rødt.

Roger Hansen, Norsk Transportarbeiderforbund

PROVOSERENDE: Forbundsleder Roger Hansen i Norges transportarbeiderforbund blir provosert av byrådens uttalelser og mener det ikke kan være veldig gjennomtenkt.

Foto: Edin Babic / NRK

– Dette vil være et urimelig angrep på hele drosjenæringen. Skal taxinæringen eksistere, nytter det ikke med slike konkurrenter som Uber og Haxi, sier forbundsleder Roger Hansen.

– Vil gå utover kvalitet og sikkerhet

Hansen mener byråden umulig kan ha tenkt på hvordan det vil påvirke næringa.

– Selv om man sier det skal stilles krav, blir det mer eller mindre fri etablering og fullstendig uregulert. Det vil gå utover kvaliteten og sikkerheten, sier Hansen.

Carl Edvard Endresen, leder Uber Norge

POSITIVE SIGNALER: Carl Edvard Endresen som leder Uber Norge er glad for at flere åpner for at Uber skal få

Foto: Nina Eriksen / NRK

I dag meldte VG at også Konkurransetilsynet ønsker et friere drosjemarked, hvor alle som vil drive åpent og seriøst skal få kjøre drosje uten dagens løyveordning. Noe som også vil gjøre det fritt fram for Uber og andre liknende aktører.

Uber er glad for at flere ønsker dem velkommen.

– Vi ser på dette som veldig positive signaler fordi det kan bidra til en bedre by for forbrukeren som kommer seg enkelt og trygt rundt på en god og rask måte, sier leder i Uber Norge, Carl Edvard Endresen.

Den omstridte drosjetjenesten Uber

SLIK FUNGERER UBER: En app på telefonen kobler deg sammen med en sjåfør. Reisen betales med kort.

Foto: KAI PFAFFENBACH / Reuters

– Drosjene må få droppe taksameter

Jørgen Aarhaug

Forsker ved Tøi, Jørgen Aarhaug, mener samferdselsbyrådens uttalelser er interessante, men ikke så originale.

Foto: Sigmund Woie Aarhaug / Privat

Jørgen Aarhaug ved Transportøkonomisk institutt (Tøi) har forsket mye på drosjenæringen, og mener en gjennomgang av lovverket er på sin plass. Han mener uttalelsene fra Melby er interessante, men han er usikker på om det er rett virkemiddel.

– Hvis man godkjenner Ubers betalingsapp, så må drosjene få lov til å ha en tilsvarende betalingsløsning. I dag er alle drosjene pålagt å ha taksameter. Det er dyrt i drift, men gjør det vanskeligere å svindle, sier Aarhaug.

Samferdselsdepartementet vil ikke uttale seg om saken nå, men byrådslederen og byråden har bedt om et møte for å diskutere drosjenæringen, et møte de er positive til i departementet.