- Vår SFO kaller vi aktivitetsskole. Her kan de velge ulike aktiviteter fra IKT til idrettsaktiviteter- fra jazzballett til fotball, matematikk og engelsk. Dette er med på å heve læringsnivået på skolen, forteller rektor ved Kastellet skole i Oslo, Per Bjarne Elle.
18 skoler med i prøveprosjekt
SFO ved 18 skoler i Oslo skal nå være med i et prøveprosjekt hvor de skal teste ut ulike aktiviteter knyttet til alt fra natur og miljø, leksehjelp og fysisk aktivitet. Prosjektet skal evalueres underveis, og til slutt skal alle skoler i Oslo bli med.
Nytt av året er at Utdanningsetaten, og ikke bydelene får ansvaret for skolefritidsordningen i byen.
Les mer om aktivitetsskolen på:
- Fordeler for elever og ansatte
Ved Kastellet skole i Oslo har de tilbudt elevene aktivitetsskole siden 2005. Aktivitetene som tilbys går inn i den vanlige oppholdsprisen slik at det ikke er noen ekstra utgifter for foreldrene.
Rektor Elle mener ordningen er positiv, både for elever og ansatte.
- Vi kan se helheten fra skolen og skolefritidsordningen, men vi ser også at ansatte kan være begge steder. Nå har de også mulighet til å få fast ansettelse som assistenter og barne- og ungdomsarbeidere, og dette ser vi svært positivt på, sier han.
Både fritid og læring
Elle mener at en stor del av forskjellen for rektorene er at de nå har muligheten til å heve læringsnivået ved skolen ved å se helheten i de to tilbudene, fra de starter om morgenen til de går om ettermiddagen.
- Det er en stor fordel, vil jeg si. Jeg tror at den tiden de tilbringer ved aktivitetsskolen skal inneholde både fritid og læring. Det er mange timer de er her.
Les også:
97 prosent meget godt fornøyde
Skolefritidsordningen er et frivillig tilbud, men Elle forteller at oppslutningen er meget stor.
- En veldig høy prosent av elevene deltar. Vi har også undersøkt med foreldrene hvert år, hvor fornøyde de er. Og ved siste undersøkelse svarte 97 prosent at de var meget godt fornøyde med tilbudet.
Elle tror aktivitetsskolen er veien å gå for å heve læringsnivået i skolen.
- Men jeg tror det er viktig at elevene har en frivillighet når de velger aktiviteter, avslutter han.