Hopp til innhold

130 millioner på buss og drosje

NSB brukte i fjor 130 millioner kroner på buss og drosje til passasjerer som ble rammet av innstilte og forsinkede tog.

Togkaos på Oslo S

Statistikk fra Jernbaneverket viser en nær dobling i forsinkelser i togtrafikken de siste to årene.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Togene her i landet er mer forsinket enn noensinne, og statistikken fra Jernbaneverket viser en nær doblig i forsinkelsene de siste to årene.

I følge NSB skyldes mange av problemene nedslitte linjenett. Kommunikasjonspolitisk talsmann i Høyre, Trond Helleland, gir derimot Jerbaneverket skylden.

- Gjør ikke jobben sin godt nok

- Det er et bilde på at Jernbaneverket som har hovedansvaret for linja, ikke gjør jobben sin godt nok, sier Helleland.

Han synes det er uholdbart at man stadig skal oppleve store avbrudd i togtrafikken der 50-60 000 pendlere til Oslo blir rammet hver eneste gang. 

Helleland får delvis støtte av informasjonsdirektør i Jernbaneverket, Anne Marie Storli.

Nådd sin optimale levealder

- Det har nok en sammenheng med at veldig mange av våre anlegg har nådd en levealder som er optimal, og nå ser vi behovet for en oppgradering og en opprustning. Det blir bare verre og verre, og om vi ikke tar et skippertak og et krafttak for å bedre infrastrukturen vår så er jeg redd for at dette bare vil fortsette å øke på, sier Storli.

Hun lover allikevel endring i årene som kommer.

- Noe av det som blant annet skal skje på kort tid at  vi skal gjøre en skikkelig opprustning av Oslo-tunnelen. Det har vi nå en plan på gang for å få gjort. Innen 2011 skal Oslo-tunnelen være i tipp-topp stand, sier hun.

Uheldig for miljøet

Helleland mener forsinkelsene er uheldige for ønsket om å styrke kollektivtrafikken.

- Det er ihvertfall en dårlig søknad for å få folk til å reise kollektivt, og hvis en skal få til en overgang til kollektivtrafikk og mindre biltrafikk så må jernbanen levere bedre og spesielt da Jernbaneverket, sier Helleland.

Kommunikasjonssjef i NSB, Anne Rygg, mener også det er en dårlig utvikling for miljøbevisste kunder.

- Det betyr at kunder som tenker miljø og velger å reise med tog ikke får det tilbudet de betaler for. Det tar vi veldig alvorlig.

Til sammen var norske tog over 26000 timer forsinket i fjor.