Hopp til innhold

- For farlig med E6-lokk

En ny rapport fra Statens vegvesen river drømmen om lokk over E6 i Groruddalen i filler.

E6-lokk Groruddalen

Planene om å få lukket biltrafikken på E6 inne, møter kraftig motstand fra Statens Vegvesen.

Foto: Illustrasjon: Statens vegvesen

Planene om å bygge et lokk over E6 i Groruddalen blir filleristet av Statens vegvesen i en ny rapport. Folk som bor ved E6-en plages natt og dag av bilstøy.

– Vi kan for eksempel ikke bruke det ene soverommet fordi det suser så mye, sier Aase Aamodt, som er en av de nærmeste naboene til E6.

For farlig

Det har blitt mange våkenetter på grunn av bilstøyen. I likhet med mange andre i Groruddalen drømmer hun om et lokk over den voldsomt trafikkert veien. Men nå river fagfolk drømmen i filler. En ny rapport fra Statens vegvesen slår fast at en tunnel kan være farlig, sier prosjektleder Øystein Tandberg.

– Vår hovedkonklusjon er at det ikke vil være forsvarlig å bygge lokk på E6 i Groruddalen blant annet på grunn av trafikksikkerheten for trafikantene.

Vegvesenet viser til at dette er en vei hvor omlag 100 000 kjører hver dag og at sjansen for ulykker er stor.

– En tunnel er i utgangspunktet ikke farlig, men hvis du får hendelser i tunneler så kan dette få større konsekvenser enn hvis du har en vei ute i dagen, sier Tandberg.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Og for dyrt

I tillegg mener vegvesenet at et lokk blir voldsomt dyr i drift.

– Vår erfaring er at det koster ti ganger mer å drifte tunneler enn veier uten tunneler. Vi ser at en veldig stor del av driftsbudsjettet i Oslo går til å drifte og vedlikeholde tunneler, og det vil ikke bli bedre med flere tunneler.

Les: Legg E6 i rør gjennom Groruddalen | Køfylte og forurensede veier graves ned | Sterk uenighet om Oslopakke 3

Håp for Furuset

I rapporten kommer det frem at vegvesenet mener det kun er forsvarlig å bygge en kilometer langt lokk ved Furuset.

– Furuset er det område på E6 hvor vi har registrert færrest ulykker. Det er få av- og påkjøringer på ramper og det er lite fletting. Vi vurdert at det er mulig å se på om vi kan få til et lokk der, sier Tandberg.

Lokalpolitikerne i Oslo Arbeiderparti, som har kjempet for et lokk er glad for at vegvesenet sier ja til dette på Furuset, men synes argumentene mot lokk langs resten av veien er tynne.

– Jeg synes de argumenterer feil fordi hovedtanken til regjeringen og bystyret har vært byutvikling. Å gjøre Groruddalen mer attraktiv. Det hovedhensynet har vegvesenet nesten sett helt bort ifra. De kommer i stedet med sine tradisjonelle motargumenter mot miljølokket i byene, sier Jan Bøhler.

Oppgitt

Bøhler forstår heller ikke argumentet om at det blir for dyrt.

– Jeg blir litt oppgitt over at det er greit med så mange tunneler i distriktet, med lite befolkning og liten miljøeffekt for omgivelsene. Jeg skjønner ikke at det skal være så mye mer komplisert i byene, sier Bøhler.

For Aase Aamodt hadde et lokk vært den store lykken.

– Det hadde vært fint, men jeg tror ikke det blir noe av. Det er vel for dyrt.