- Dette er helt utrolig, og jeg kan knapt vente på å komme i gang med sesongen. Jeg skal kjøre for et av toppteamene på det nest høyeste nivået i internasjonal formelbilsracing og jeg har kommet et langt steg nærmere min drøm om å bli Norges første formel 1-fører, sier Pål Varhaug.
Varhaug er i Frankrike i dag for å skrive under for det franske racinglaget DAMS. Han skal den neste sesongen kjøre i GP2 som er hakket under formel-1.
- Dette er helt fantastisk. Gledelig at en nordmann har kommet så høyt opp. Det eneste som er større i norsk motorsport er da Solberg ble verdensmester i rally, sier Harald Huysman, tidligere motorsportfører og manager for formel 1-verdensmester Jenson Button.
DAMS-laget som gir Pål Varhaug sjansen i GP2, regnes for å være et av de beste laga i ligaen og har blant annet fostret den japanske formel 1-føreren Kamui Kobayashi.
Kommer Pål Varhaug til å få sjansen i formel 1? Diskuter nederst i saken!
Når Varhaug nå får sjansen i GP2 vil det si at han er inne blant de 50 beste racingførerne i verden, og har kommet gjennom et nåløye som bare de fleste kan drømme om.
(saken fortsetter under)
Nett-TV: Varhaug har hele tiden hatt store ambisjoner
Stort talent
Varhaug som fyller 20 år onsdag, har blitt regnet som et av de største talentene i norsk motorsport i mange år, og det var mange som fikk øynene opp for ham da han ble den yngste vinneren av det italienske Formula Renault 2,0 i 2008.
I 2009 var han en av de beste sjåførene i Formula Master, og i 2010 vant han det første GP3 race i Barcelona. Dermed har DAMS bestemt seg for å gi rogalendingen sjansen i den nest mest prestisjefulle klassen i motorsport.
Les også:
I tillegg til flotte prestasjoner i GP3-klassen var det testkjøring i en GP2-bil Abu Dhabi i november som overbeviste DAMS-teamet om at de ville satse på nordmannen.
Koster å være med
Pål Varhaugs team må i tillegg betale rundt 15 millioner kroner for å være med på DAMS-satsing i GP2. Dette er midler som kommer fra sponsorer og investorer.
Lik formel 1
Det er her snakk om biler som er svært lik formel 1-biler både når det gjelder motorytelse og utseende. En GP2-bil er utstyrt med cirka 600 hestekrefter, mens en formel 1-bil har omtrent 750 hestekrefter. Dette gjør at de beste i GP2-klassen leverer rundetider helt på høyde med det som blir gjort i formel 1.
Det som skiller de to klassene er at alle førerne i GP2 i motsetning til formel 1, kjører i identiske biler. Dermed blir det nesten bare opp til førerne hvordan det går.
Rutinert lagkamerat
Varhaug skal kjøre både vinterserien GP2 Asia og sommerens GP2-mesterskap for det franske teamet, og får med seg den rutinerte Romain Grosjean som stallkamerat.
- Jeg kunne ikke ha fått en bedre teamkamerat. Grosjean kjørte formel 1 for Renault i 2009, og har bevist at han er en av de raskeste racerførerne i verden. Han er en av tittel-favorittene i årets sesong og jeg tror jeg kommer til å lære utrolig mye av han, sier Varhaug.
Den første sesongen til Varhaug i GP2 kommer kommer trolig til å dreie seg om å lære seg den nye klasse, men allerede neste år håper han å kunne kjempe i toppen.
- Jeg håper jeg kan være med å kjempe om en sammenlagtseier i GP2 i 2012, sier Varhaug.
Dermed skal målet om formel 1-kjøring i 2013 heller ikke være en uoppnåelig drøm.
- Formel 1- team følger nøye med på GP2. Med en bra bil og alt klaffer med teamet, så er ikke veien lang opp til formel 1, sier Harald Huysman til NRK.
Vinterserien GP2 Asia starter i Abu Dhabi den 11. februar, mens hovedserien starter i Istanbul den 7. mai.