Fra sjakkarkivet har vi funnet en debatt rundt evnen elektroniske regnemaskiner har til å spille sjakk. En slags forløper til dagens debatt rundt bruken av sjakkprogrammer.
- Det er meget vanskelig å lære en maskin å spille sjakk, fordi at antallet faktorer som inngår i dette spillet er uhyret stort. Det sa forsker Harald Keilhau i 1964.
Vi vet nå at problemet er løst og at de sterkeste sjakkprogrammene er helt oppe i verdenstoppen. De moderne programmene ser utallige trekk fremmover og regner et utall varianter på kun få sekkunder. Slik var det ikke akkurat for 44 år siden.
-I åpningsspillet kan de raskeste regnemaskinene se en 6 til 7 trekk fremmover, sier Keilhau.
Og debatten om fremtidens maskiner gikk også i 1964. På spørsmål om en elektronisk regnemaskin vil bli verdensmester i sjakk svarer forskeren:
- Jeg må si jeg stiller meg litt skeptisk til det.
Programleder Fredrik Fostvedt har med seg forskningsleder Kristen Nygaard og forsker Harald Keilhau i studio.