For når lagene møtes igjen i Lørenskog Ishall fredag - etter at de også har spilt mot hverandre i Stavanger i kveld - kommer publikumstallet til å passere den magiske grensa på 400.000.
Det er selvsagt tall hockeyfolket jubler for.
– For vår del går det på god markedsføring, i tillegg til det faktum at vi er i finalen og kjemper om gullet, sier Lørenskogs daglige leder Helge Tveten til NRK.
Hans klubb hadde 966 tilskuere i snitt i grunnserien. Når de nå kjemper om selve pokalen, fyller de hallen til randen.
– Hall-utbyggingen betyr mye
– Generelt tror jeg det kommer av at sporten blir stadig mer utbredt og drar til seg flere utøvere og interesserte, sier serieansvarlig Grethe Fjeldstad i Norges Ishockeyforbund.
Hun fryder seg over at hockeyen seiler i sterk medvind, og ser for seg en enda sterkere vekst de kommende årene, ettersom forbundet nå begynner å realisere sin ambisjonsrike plan for utbygging av haller i alle landsdeler.
– Da fanger vi opp mye mer av rekrutteringspotensialet blant barn og ungdom, og alle forstår jo hva det betyr for interessen, sier hun.
– Nye regler der dommerne slår hardere ned på holdinger og slåssing har gitt de beste spillerne bedre plass. Da blir hockeyen også mer interessant for publikum, sier lederen av Stavanger Oilers' fanklubb Roughnecks, Per Arvid Hatlestad.
Han trekker også fram landslagets sterke resultater de siste sesongene, og med det mer mediedekning av hockeyen. - Nå skriver de ikke lenger bare om slåsskampene, sier Roughnecks-lederen som gleder seg vanvittig til kampen i kveld.
(Artikkelen fortsetter under tabellen)
Tallene i tabellen over gjelder eliteserie- og sluttspillkampene. De endelige tallene for årets sesong vil øke med de to eller tre siste finalekampene i sluttspillet.
- (Kilde: Hockeymagasinet)
Men snitt-tallet blir ikke slått
396.588 har offisielt sett årets 261 spilte kamper i eliteserien og NM-sluttspillet. Det gjenstår fortsatt to eller tre kamper i NM-finalen mellom Lørenskog og Stavanger, der stillingen er 2–2 etter fire kamper. Første lag til fire seirer tar "bøtta".
Her må det legges til at antallet kamper varierer noe fra år til år. Men siden sesongen 2003/2004 har serieopplegget vært noenlunde det samme, med fra 240 til 263 kamper.
Gjennomsnittstallet per kamp i 2003/04 var 1407 tilskuere. Det gikk ned til 1333 i 2006/07, men har siden steget jevnt til 1520 forrige sesong. I år er det foreløpig på 1519, men vil garantert stige etter de gjenstående finalekampene.
Men snittrekorden blir ikke slått i år. Rekorden skriver seg nemlig fra 1994/95-sesongen, da 1608 tilskuere i snitt så hver kamp. Men da var det bare åtte lag i eliteserien, det vil si at de med svakest publikumstall ikke var med. Og ikke minst: Ishockeyfeberen fra Lillehammer-OL var fortsatt høy, iallfall rundt Mjøsa.
– Helt vill publikumsmessig
Rekorden fra i fjor lød på 395.241 tilskuere, og den ble altså passert mandag. I år runder norsk hockey den magiske grensa på 400.000.
Det skjer ikke i Stavanger i kveld. Siddishallen har ikke plass til mer enn 2400. Men på Lørenskog fredag blir milepælen nådd.
– Kampen mandag ble helt vill publikumsmessig. Vi fylte alt, sier Tveten. 2400
i Lørenskog ishall, og det er en arenarekord som ikke blir slått. Det er det rett og slett ikke plass til.– Men vi skal jo møte den igjen her på fredag, og da blir det fullt igjen, sier Tveten.
– Hva er årsaken til at hockeyen er mer populær enn noensinne, tror du?
– Jeg tror det kommer av at klubbene er mye mer profesjonelle på markedsføring på alle plan. Vi i Lørenskog er nokså ferske i norgestoppen i ishockey, og vi prøver derfor å lære av de andre som har vært med lenger. Mitt inntrykk er at alle jobber veldig godt, og ikke minst at de er villige til å dele sine erfaringer med andre. det har iallfall vi nytt godt av, sier Tveten.
– Mange "nye" vil se hockey
– Det gjenspeiles av reaksjonene vi får fra våre billettører og kontrollører. De legger merke til at de stadig kommer til nye – det vil si tilskuere som ikke har gått på kamp før, legger Tveten til.
Sparta er laget som har trekt flest tilskuere i vinter - 2533 i snitt pr kamp. Også Storhamar og Stavanger har bikket 2000. Men i sluttspillet har Vålerenga trukket 2616 pr kamp.
– Det er mange grunner til det. Jeg tror at landslagets gode resultater de siste årene har gitt hockeyen god PR og ført til at flere har blitt oppmerksomme på den. Seieren over Sverige i VM i fjor var enorm. For oss i Stavanger har det også sammenheng med suksessen vi har hatt nylig, sier Hatlestad.
– Og bedre fasiliteter i hallene, kanskje?
– På mange av arenaene sikkert, men ikke hos oss ennå. Siddishallen er fortsatt like kald. Men fra høsten av blir det mye bedre, sier Hatlestad, og sikter til byens nye ishall som skal stå ferdig 1. oktober i år. Den har plass til opp mot 4400 tilskuere.
– Landsomfattende idrett om 15 år
At medieinteressen er blitt bedre, betyr også mye, ifølge Roughnecks-lederen.
– TV sender to kamper i uka, og avisene skriver om hockey også når det ikke har med slagsmål å gjøre. Nå venter vi bare på at ishockeyen skal bli mer utbredt i flere deler av landet, så har vi en idrett som virkelig samlet et bredt publikum. Og der er vi godt i gang. Om 15 år er ishockey en landsomfattende sport, tror Hatlestad.
Også Grethe Fjeldstad trekker fram flere haller og bedre utbredelse av ishockeyen, noe som gir større generell interesse for sporten.
– Det gir også mer publikum, tror Fjeldstad.
– Har bedre tv-dekning noe å si?
– Det kan det ha, ja, men det vet jeg lite om. Du skjønner, jeg ser aldri hockeykamper på tv. Jeg går på arenaene i stedet, hockeyen er mye bedre der, sier hun.