Hopp til innhold

Oliver (22) vraket drømmemulighet – nå røper han grunnen

Oliver Solberg fikk et kontraktstilbud det egentlig var umulig å si nei til. Men han gjorde nettopp det.

Oliver Solberg

TANKEFULL: Oliver Solberg måtte tenke hardt og lenge for å ta det riktige valget.

Foto: Jørgen Terland Gundersen / NRK

– Akkurat da var det et helvete å stå i.

Det sier rallysjåfør Oliver Solberg om inngangen han hadde på 20-årene, og som forklarer valget han nettopp har tatt.

Stortalentet gjorde seg tidlig bemerket i sporten, og allerede som 15-åring hadde han sin egen dokumentar og flere topprestasjoner.

Men så kom den brutale nedturen.

Nettopp derfor konkurrerer han kun på nivå to i rally-VM i år. Slik hadde det ikke trengt å være. Før sesongstart fikk nemlig 22-åringen et tilbud fra Ford om å kjøre i den øverste klassen.

Han takket nei.

Oliver Solberg

TØFT VALG: Hvilket nivå? Det er det store spørsmålet for Oliver Solberg som kunne kjørt både i Rally 1 og 2.

Foto: Jørgen Terland Gundersen / NRK

– Psykologer, det er det dummeste

Sist gang han fikk en lignende mulighet, takket han ja til et sete i toppklassen. Det endte med psykologbesøk.

Brutte løp, krasj, bil-trøbbel og et stort press sørget for at livet på toppnivå ble en eneste stor mental påkjenning.

– Sånn har vel aldri noen i hele familien sett meg. Jeg har jo alltid vært sånn at «fader, psykologer, det er det dummeste.» Men jeg gikk faktisk til en psykolog en gang, i 30 minutter, forteller en ufiltrert Solberg til NRK.

– Det var alt jeg trengte, fortsetter han.

– Men hva skjedde i de 30 minuttene?

– Jeg gikk dit i 30 minutter og tenkte, «faen, jeg må i hvert fall prøve, da.» Jeg fant ikke ut av det selv. Da tenkte jeg, jeg må i hvert fall inn der og stille spørsmålene jeg lurer på.

Hjemme hos Oliver Solberg.

TRYGT: Sofa-utsikten over de svenske skoger er et trygt sted å tenke.

Foto: Jørgen Terland Gundersen / NRK

I retrospekt innrømmer Solberg at han som 20-åring ikke var helt klar for det som ventet i Hyundai. Feil plass og feil tid gjentas flere ganger.

– Jeg lærte jo ekstremt mye under den perioden, sier han, og utdyper at han først skjønte hvor mye han hadde lært, da han var ute av det.

Oppholdet endte med sparken, og i fjor kjørte han i en Skoda på nivå to. Der blir han altså en sesong til.

Årsaken bak valget

For mange kan valget virke rart, men for Solberg var det åpenbart da han kjente på magefølelsen. Selv om opprykket fristet, hadde Skoda et ess i ermet. De kunne nemlig tilby de samme sportslige betingelsene som gjorde Andreas Mikkelsen til verdensmester i fjor.

Andreas Mikkelsen

VERDENSMESTER: Norske Andreas Mikkelsen vant Rally 2 i Skoda i fjor, nå kjører han i toppklassen.

Foto: Valery Hache / AFP

Sesongen har allerede startet bra med en overlegen seier på hjemmebane i Rally Sverige i februar. Nå håper han å fortsette trenden ut året.

– Jeg manglet kanskje det teamet bak til å gi meg det siste lille som manglet til å fighte om seier i fjor. Nå føler jeg at jeg har hele den pakka.

Og på spørsmål om sist besøk i toppklassen også har en innvirkning på årets valg:

– Ja, ja. Helt klart.

Solberg oppsummerer at han ble mer moden og selvstendig, og at lærdommen er noen av flere ting som har spilt inn på det tøffe valget.

– Det var ikke enkelt, nei, det er helt klart. Det var 50/50. Det kunne gått begge veier.

Rally Sverige trofe.

Trofé fra Rally Sverige.

Troé fra Rally Chile og Rally Karlstad.

Trofé fra Rally Chile.

Trofé fra Rally Portugal.

Trofé fra Rally Portugal.

Trofé fra Rally Japan.

Trofé fra Rally Japan.

Får støtte

Også fjorårets Rally 2-vinner, Andreas Mikkelsen, forstår at valget til Solberg er tøft.

– For alle de som kjører rally og har ambisjoner, er det ett sted å være. Og det er i Rally 1.

Men han legger også til at det avhenger av hva slags tilbud man har fått, og fra hvem man har fått det fra.

Solberg fikk et tilbud om å kjøre i Ford – et av tre lag i toppklassen.

Norske Mikkelsen peker på at Ford skiller seg ut fra de to andre lagene:

– I Ford er det litt annerledes, der må man som regel ha med seg penger for å kjøre.

I Hyundai og Toyota derimot, får man ofte betalt for å kjøre, ifølge Mikkelsen.

Han tror Solberg har tatt rett valg, og gir han gode muligheter til å kjempe om seieren i Rally 2 i år.

Mikkelsen har selv rykket opp til toppklassen i år og kjører for Hyundai i mesterskapet.

Solberg får og støtte av Viaplays motorsportekspert, Atle Gulbrandsen.

Atle Gulbrandsen

EKSPERT: Atle Gulbrandsen syntes Solberg har tatt et lurt valg.

Foto: Lise Åserud / NTB

– Jeg tror det er veldig lurt av Oliver å ta et år til i Rally 2. Det å kjøre i den nest høyeste klassen, ha mindre press, fokus på å fullføre løpene, få gode resultater og enda mer erfaring.

Og til tross for at Solberg takket nei i år, er eksperten klinkende klar i talen om en eventuell fremtidig retur til toppen:

– Den sjansen kommer, det er jeg helt sikker på.

Sportsnyheter

Josh Kerr slo Jakob Ingebrigtsen for første gang.

Fryktet det verste under skademareritt: – Jeg var langt nede

Endelig fikk fansen en duell mellom Jakob Ingebrigtsen og Josh Kerr – på banen. Der gikk skotten seirende ut. Etter løpet åpnet nordmannen opp om skaden som har plaget ham.

Siste nytt

  • Mbappé varsler klubbavgjørelse: – Vil skje innen noen få dager

    Kylian Mbappé avsluttet PSG-karrieren med cupgull lørdag kveld og la ingen demper på ryktene om hvor veien går videre etter seieren.

    – Hvorfor sier du ikke nå at du har signert for Real Madrid? ble gullkalven spurt i mixed zone, ifølge Marca.

    – Fordi at jeg først og fremst måtte si farvel til klubben min og avslutte det på en bra måte. I dag har vi vunnet en tittel, og det vil være en tid for alt. Jeg vil kunngjøre min nye klubb i god tid. Det vil skje innen noen få dager, svarte Mbappé.

    Dermed ser det ut til at alle spekulasjonene og ryktene vil stemme. Det har i lang tid vært erfart fra flere hold at franskmannen vil bli en del av Real Madrids stjernegalleri.

    Lørdagens cupfinale var Mbappés siste for Paris Saint-Germain etter seks år i klubben. 25-åringen gjorde i 2017 overgang fra Monaco og har siden notert seg for 256 mål og 108 målgivende pasninger på 307 kamper.

    I løpet av de sju årene har han også vært med på å vinne blant annet seks seriemesterskap og tre cuptitler.

    – Jeg er veldig glad for å ha klart å avslutte med et trofé, sa Mbappé og svarte på om offentliggjøringen av hans nye klubb kommer før sommerens EM i Tyskland:

    – Jeg vet ikke, fordi noen detaljer mangler. Men det viktigste var å avslutte godt her.

    Fotball-EM spilles mellom 14. juni og 14. juli. (NTB)

    Kylian Mbappé
    Foto: FRANCK FIFE / AFP
  • Guttormsen står over EM i Roma

    Sondre Guttormsen står over sommerens EM i Roma grunnet en strekkskade. Det melder Norges Friidrettsforbund i en pressemelding. Avgjørelsen er tatt i samråd med det medisinske teamet.

    Han står også Bislett Games (Diamond League) kommende torsdag.

    – Jeg har god tid til å bli skadefri og komme i form til OL, men jeg har ikke tid til noen feilsteg på veien. Derfor velger jeg ikke å ta noen sjanser og i stedet rette alt fokus inn mot OL i Paris, sier Guttormsen.

    Stavhopperen pådro seg en strekk i midten av april og selv om rehabiliteringsprosessen har gått som planlagt, gjenstår det fortsatt noe for å bli konkurranseklar.

    Friidretts-VM 2023: Dag 5
    Foto: Beate Oma Dahle / NTB
  • Hauger på 6.-plass i Monaco

    Dennis Hauger kjørte et godt hovedløp i Monaco og plukket nye poeng i Formel 2-sammendraget med en 6.-plass.

    Det avsluttet en god helg for nordmannen som ble nummer tre i sprintløpet samme sted lørdag. Hauger var nummer åtte etter kvalifiseringen og kjørte seg opp to plasser i hovedløpet.

    Han tapte en plass i starten, trolig fordi han kjørte på en hardere dekktype enn flere av sine konkurrenter. Dekkvalget gjorde at 21-åringen fra Aurskog kunne vente lenge med å gjøre sitt pitstopp.

    Hauger valgte å bytte dekk etter 32 av 42 runder og traff greit med det. Han kom ut på banen igjen på 8.-plass og passerte senere to biler som var inne for å skifte dekk.

    Hauger hadde dessuten raskeste runde på Monaco-banen og fikk et ekstra poeng for det.

    Zak O'Sullivan vant løpet etter å ha kjørt solid og truffet perfekt med taktikken. Han gjorde sitt pitstopp sent mens det var såkalt virtuell sikkerhetsbil i løpet.

    Isack Hadjar ble nummer to, mens Paul Aron tok 3.-plassen. De ligger begge foran Hauger i Formel 2 sammenlagt.

    Kvalifiseringsvinner Richard Verschoor hadde et uhell underveis og forsvant ut av løpet.

    (©NTB)

    Dennis Hauger
    Foto: Luca Bruno / AP

Sendeplan

Kl. Program Kanal