Hopp til innhold

Oliver (22) vraket drømmemulighet – nå røper han grunnen

Oliver Solberg fikk et kontraktstilbud det egentlig var umulig å si nei til. Men han gjorde nettopp det.

Oliver Solberg

TANKEFULL: Oliver Solberg måtte tenke hardt og lenge for å ta det riktige valget.

Foto: Jørgen Terland Gundersen / NRK

– Akkurat da var det et helvete å stå i.

Det sier rallysjåfør Oliver Solberg om inngangen han hadde på 20-årene, og som forklarer valget han nettopp har tatt.

Stortalentet gjorde seg tidlig bemerket i sporten, og allerede som 15-åring hadde han sin egen dokumentar og flere topprestasjoner.

Men så kom den brutale nedturen.

Nettopp derfor konkurrerer han kun på nivå to i rally-VM i år. Slik hadde det ikke trengt å være. Før sesongstart fikk nemlig 22-åringen et tilbud fra Ford om å kjøre i den øverste klassen.

Han takket nei.

Oliver Solberg

TØFT VALG: Hvilket nivå? Det er det store spørsmålet for Oliver Solberg som kunne kjørt både i Rally 1 og 2.

Foto: Jørgen Terland Gundersen / NRK

– Psykologer, det er det dummeste

Sist gang han fikk en lignende mulighet, takket han ja til et sete i toppklassen. Det endte med psykologbesøk.

Brutte løp, krasj, bil-trøbbel og et stort press sørget for at livet på toppnivå ble en eneste stor mental påkjenning.

– Sånn har vel aldri noen i hele familien sett meg. Jeg har jo alltid vært sånn at «fader, psykologer, det er det dummeste.» Men jeg gikk faktisk til en psykolog en gang, i 30 minutter, forteller en ufiltrert Solberg til NRK.

– Det var alt jeg trengte, fortsetter han.

– Men hva skjedde i de 30 minuttene?

– Jeg gikk dit i 30 minutter og tenkte, «faen, jeg må i hvert fall prøve, da.» Jeg fant ikke ut av det selv. Da tenkte jeg, jeg må i hvert fall inn der og stille spørsmålene jeg lurer på.

Hjemme hos Oliver Solberg.

TRYGT: Sofa-utsikten over de svenske skoger er et trygt sted å tenke.

Foto: Jørgen Terland Gundersen / NRK

I retrospekt innrømmer Solberg at han som 20-åring ikke var helt klar for det som ventet i Hyundai. Feil plass og feil tid gjentas flere ganger.

– Jeg lærte jo ekstremt mye under den perioden, sier han, og utdyper at han først skjønte hvor mye han hadde lært, da han var ute av det.

Oppholdet endte med sparken, og i fjor kjørte han i en Skoda på nivå to. Der blir han altså en sesong til.

Årsaken bak valget

For mange kan valget virke rart, men for Solberg var det åpenbart da han kjente på magefølelsen. Selv om opprykket fristet, hadde Skoda et ess i ermet. De kunne nemlig tilby de samme sportslige betingelsene som gjorde Andreas Mikkelsen til verdensmester i fjor.

Andreas Mikkelsen

VERDENSMESTER: Norske Andreas Mikkelsen vant Rally 2 i Skoda i fjor, nå kjører han i toppklassen.

Foto: Valery Hache / AFP

Sesongen har allerede startet bra med en overlegen seier på hjemmebane i Rally Sverige i februar. Nå håper han å fortsette trenden ut året.

– Jeg manglet kanskje det teamet bak til å gi meg det siste lille som manglet til å fighte om seier i fjor. Nå føler jeg at jeg har hele den pakka.

Og på spørsmål om sist besøk i toppklassen også har en innvirkning på årets valg:

– Ja, ja. Helt klart.

Solberg oppsummerer at han ble mer moden og selvstendig, og at lærdommen er noen av flere ting som har spilt inn på det tøffe valget.

– Det var ikke enkelt, nei, det er helt klart. Det var 50/50. Det kunne gått begge veier.

Rally Sverige trofe.

Trofé fra Rally Sverige.

Troé fra Rally Chile og Rally Karlstad.

Trofé fra Rally Chile.

Trofé fra Rally Portugal.

Trofé fra Rally Portugal.

Trofé fra Rally Japan.

Trofé fra Rally Japan.

Får støtte

Også fjorårets Rally 2-vinner, Andreas Mikkelsen, forstår at valget til Solberg er tøft.

– For alle de som kjører rally og har ambisjoner, er det ett sted å være. Og det er i Rally 1.

Men han legger også til at det avhenger av hva slags tilbud man har fått, og fra hvem man har fått det fra.

Solberg fikk et tilbud om å kjøre i Ford – et av tre lag i toppklassen.

Norske Mikkelsen peker på at Ford skiller seg ut fra de to andre lagene:

– I Ford er det litt annerledes, der må man som regel ha med seg penger for å kjøre.

I Hyundai og Toyota derimot, får man ofte betalt for å kjøre, ifølge Mikkelsen.

Han tror Solberg har tatt rett valg, og gir han gode muligheter til å kjempe om seieren i Rally 2 i år.

Mikkelsen har selv rykket opp til toppklassen i år og kjører for Hyundai i mesterskapet.

Solberg får og støtte av Viaplays motorsportekspert, Atle Gulbrandsen.

Atle Gulbrandsen

EKSPERT: Atle Gulbrandsen syntes Solberg har tatt et lurt valg.

Foto: Lise Åserud / NTB

– Jeg tror det er veldig lurt av Oliver å ta et år til i Rally 2. Det å kjøre i den nest høyeste klassen, ha mindre press, fokus på å fullføre løpene, få gode resultater og enda mer erfaring.

Og til tross for at Solberg takket nei i år, er eksperten klinkende klar i talen om en eventuell fremtidig retur til toppen:

– Den sjansen kommer, det er jeg helt sikker på.

Siste nytt

  • Nosa overstrålte Nusa – assist i debuten da Mechelen spilte 1-1 mot Brugge

    Petter Nosa Dahl debuterte for Mechelen etter overgangen tidligere i uka og leverte assist da laget greide 1-1 borte mot Brugge.

    Nosa Dahl ble leid ut fra Bodø/Glimt til gamleklubben KFUM Oslo før denne sesongen. Han gjorde stor suksess med seks mål og tre assist på 17 kamper, men denne uka solgte Glimt ham til belgiske Mechelen.

    20-åringen startet på benken i Brugge, men kom inn i det 62. minutt. Tre minutter senere leverte han assist til Patrick Pfluckes utligningsmål.

    Joaquin Seys hadde gitt Brugge ledelsen i det 51. minutt, men det ble bare uavgjort for hjemmelaget.

    Brugges norske landslagsspillere Antonio Nusa og Hugo Vetlesen startet begge. De ble byttet ut samtidig i det 80. minutt.

    (NTB)

    Eliteserien i fotball 2024: KFUM Oslo - Brann (0-0)
    Foto: Annika Byrde / NTB
  • Andreas Georgson ferdig som LSK-trener – får assistentrolle i Manchester United

    Svenske Andreas Georgson forlater Åråsen etter bare et halvt år som Lillestrøms hovedtrener. 42-åringen er ansatt som assistenttrener i Manchester United.

    Det opplyser Lillestrøm i egne mediekanaler. Assistenttrener Robin Asterhed overtar inntil videre som hovedtrener.

    Torsdag erfarte både Romerikes Blad og Nettavisen at Georgson var i samtaler med en ny klubb. Sistnevnte skrev senere på kvelden at det dreide seg om Manchester United.

    Ifølge Nettavisen behøvde den engelske storklubben bare å betale en klausul i Georgsons LSK-kontrakt. Den skal angivelig ha vært på rundt fire millioner kroner.

    Den svenske 42-åringen har en fortid i flere engelske klubber. Han har blant annet vært dødballtrener i Southampton, i tillegg til å ha roller i både Arsenal og Brentford.

    I februar forlot Manchester Uniteds dødballtrener Eric Ramsay klubben. (NTB)

    Eliteserien i fotball 2024: Molde - Lillestrøm (3-0)
    Foto: Marius Simensen / NTB
  • Nigerias basketballkvinner reiste 20 mil – fikk ikke plass på båten

    I regnværet under åpningsseremonien var det god plass på mange av båtene som fraktet OL-deltakere, men ikke for Nigerias basketballkvinner.

    Det nigerianske kvinnelaget hadde reist over 20 mil fra Lille, der gruppespillet avvikles, for å være med i åpningsseremonien.

    Vel framme ble de nektet å gå om bord i båten der Nigerias utøvere skulle være med.

    Årsaken var at båten var for full.

    Ifølge nyhetsbyrået AP var det en representant for Nigerias OL-komité som besluttet at det ikke var plass til basketballkvinnene. Skuffet måtte de reise tilbake til Lille.

    Nigeria var på samme båt som Niger og Norge. TV-bildene fra båten viste at det tilsynelatende var en del ledig plass om bord.

    Nigeria spiller sin første OL-kamp mandag mot Australia. (NTB)

    2P-7bT3AJRc
    Foto: AP

Sendeplan

Kl. Program Kanal