1. etappe
Lørdag 10. mai
Palermo (lagtempo) 23,6 km
Både start og mål av den 23,4 km lange lagtempoetappen er i sentrum av Palermo. Etappen inneholder få svinger og lite stigninger, men rytterne kan bli utsatt for vind når de kommer langs havet cirka havveis i etappen. Fra start til mål på Piazza Guiseppe Verdi er det beregnet at rytterne bruker i underkant av en halv time.
2. etappe
Søndag 11. mai
Cefalu - Agrigento 207 km
Dag to på Sicilia er 207 km fra Cefalu til Agrigento. Etappen vil vise rytterne at øye er langt fra flat når de skal over tre stigninger på over 800 meter. Den høyeste er Portella Campanaro på 902 meter. Noen av rytterne husker kanskje deler at etappen som ble benyttet under VM i 1994
3. etappe
Mandag 12. mai
Catania - Milazzo 221 km
Dette er en etappe som bør passe sprinterne i feltet. Det meste av etappen går langs kysten selv om de i starten skal sykle rundt vulkanen Etna. Klarere sprinterne å komme seg helskinnet over den ene stigningen opp til Maletto på 1017 meter, er det nedover og flatt inn mot mål.
4. etappe
Tirsdag 13. mai
Pizzo Calabro - Catanzaro-Lungomare 183 km
Rytterne har nå kommer over til fastlandet. Etappen er ganske lik den forrige på Sicilia. En moderat stigning opp til Passo di Pietra Spada på 1353 meter, før de kjører raskt ned til havnivå i Monasterace Marina. Derfra går etappen langs kysten helt til mål.
5. etappe
Onsdag 14. mai
Belvedere Marittimo - Contusi Terme 202 km
Etappen er relativt flat, men det kan bli tøft for sprinterne i noen av de tøffe stigningene. I tillegg er det en kort men tøff bakke opp mot mål som trolig vil skille en del.
6. etappe
Torsdag 15. mai
Potenza - Peschici 265 km
Den lengste etappen i årets Giro, men ganske lik etappe som dagen før. Etappen kan passe eksplosive ryttere som klarer å stikke fra hovedfeltet, men det kan også ende med massespurt. Etter over sju timer på sykkelen kan rytterne hvile.
7. etappe
Fredag 16. mai
Vasto - Pescocostanzo 180 km
Etter den tøffe 6. etappen skal rytterne få prøvd sine klarteegenskaper i den første etappen med ordentlige stigninger. En første-, en andre og en tredjekategori-stigning skal forseres før man etter åtte serpentinsvinger de siste 2,8 kilometerne kommer i mål i Prescocostanzo på 1454 meter. Vil ryttere med sammenlagt ambisjoner vise seg frem for første gang, eller er det en rytter som vil ha klartretrøya som vinner etappen ?
8. etappe
Lørdag 17. mai
Rivisondoli - Tivoli 208 km
Etappen starter ikke langt fra der rytterne gikk i mål dagen i forveien. Starten går oppe i fjellene, men de som kommer over den bratteste stigningen opp til Forca d’Acero med krefter igjen i beina, vil få en relativt grei reise inn mot Tivoli i nærheten av Roma. Som så mange andre ganger i Giro er spurten i oppoverbakke og den blir trolig litt for tøff for de rene sprinterne.
9. etappe
Søndag 18. mai
Civitavecchia - San Vincenzo 218 km
Tilbake i lavlandet blir dette en flat etappe langs kysten fra Civitavecchia til San Vincenzo. Det ligger dermed an til en massesprint.
Mandag 19. mai - hviledag
10. etappe
Tirsdag 20. mai
Pesaro - Urbino (individuell tempoetappe) 39,4 km
Den første delen er relativt flat, men det starter å gå oppover når de kommer til den første mellomtiden. Derfra og opp til Colbordolo får rytterne virkelig kjørt seg. Etter at de kommer over toppen er det ”flatt” et godt stykke før de igjen går oppover igjen mot mål i Urbino. Etappen kan komme til å skille ut de rytterne som ikke er i helt toppform
11. etappe
Onsdag 21. mai
Urbania - Cesena 199 km
En virkelig ”berg og dalbane-etappe” med fem fjell som skal passeres. Den tøffeste er opp til skistedet Monte Carpegna. Dette er et førstekategori-fjell hvor rytterne i seks kilometer sykler i en stigning med gjennomsnitt på 10 prosent og et maksimum på 14 prosent. Avslutning på etappen er relativt grei, så hvis noe har klart å stikke ifra hovedfeltet, skal det være en mulighet å klare og holde unna de siste kilometerne inn til Cesena.
12. etappe
Torsdag 22. mai
Forli - Carpi 172 km
Flat etappe hvor sprinterne kommer til å ha en av sine siste sjanser til å vinne en etappe.
13. etappe
Fredag 23. mai
Modena - Cittadella 177 km
Sprinterne får en siste sjanse til å vise seg frem før rittet går opp i fjellet. Bare førti meter skiller det høyeste og laveste punktet på etappen.
14. etappe
Lørdag 24. mai
Verona - Alpe di Papeago/ Val di Fiemme 195 km
Etappene i helgen kommer trolig til å skille ut de som til slutt skal kjempe om den rosa ledertrøya. Den 14. Etappen starter ganske ut fra Verona og de neste 13,7 milene, men da blir det brått slutt på moroa. På de neste 2,4 milene skal rytterne opp 1600 høydemetere !! opp til Paso Manghen på 2047 m.o.h. Så er det ned til 800 meter igjen før de går inn i veggen opp mot Alpe di Pampeago i Val di Fiemme på 1740. Det er fjerde gang i Giro-historien at det er målgang her og noen vil sikkert huske da Pavel Tonkov slo Marco Pantani her i 1998.
15. etappe
Søndag 25. mai
Arabba - Passa Fedaia/ Marmolada 153 km
De som trodde at den 14. etappen var tøff får, seg nok en aldri så liten overraskelse dagen etter. Den 15. etappen er bare i overkant av 150 kilometer, men rytterne skal over fire førstekategorifjell og et andrekategorifjell !! Etappen er kjent som ”Dolomitt-etappen” og syklistene som orker å nyte utsikten kan få med seg spektakulære fjell og vakker natur.
16. etappe
Mandag 26. mai
San Vigilio di Marebbe - Plan Corones 12,9 km (individuell tempo)
Og som om den 15. etappen ikke var nok, tar man likeså godt en knallhard individuell fjelltempoetappe på mandag. Fra San Vigilio di Marebbe til målgang i Plan de Corones får rytterne ikke hvile et øyeblikk. Det går bare en vei, og det er oppover. På det bratteste er hellingen 24 prosent !!
Tirsdag 27. mai - hviledag
17. etappe
Onsdag 28. mai
Sondrio - Locarno 146 km
Den siste hviledagen i årets Giro er unnagjort og hvis det er noen typiske sprintere igjen i feltet er den 17. etappen som laget for dem. Relativt flatt fra start til mål i sveitsiske Locarno.
18. etappe
Torsdag 29. mai
Mendrisio - Varese 147 km
Ny ganske flat etappe onsdag. Etappen går fra en sykkelgal by til en annen sykkelgal by. Mendrisio arrangerte VM i 1971 og skal arrangere på nytt i 2009. Varese arrangerte hadde VM i 1951 og skal arrangere på nytt senere i år. Deler av den 18. etappen skal sykles i ”VM-løypene”.
19. etappe
Fredag 30. mai
Legano - Presolana/ Mote Pora 228 km
Rytterne skal inn i fjellene igjen på den 19. etappen. Den starter ganske forsiktig, men stigningen opp til Pasa del Vivione på 1828 meter er tøff. Så er det litt ”berg og dalbane” over to ganske bratte fjell, før klatret opp til mål på Presolana - Monte Pora på 1453 m.o.h.
20. etappe
Lørdag 31. mai
Rovetta - Tirano 224 km
Er det ennå ikke noen som har klart å dra ifra i sammenlagtledelsen, så blir det sannsynlig gjort på den neste siste etappen. De første 40 kilometerne gir rytterne litt tid til og forbrede seg til det som komme skal. Passo Gavia er det høyeste punktet på årets Giro på 2618 og stigningen er utenfor kategori ! Så er det neste like bratt nedoverkjøring i seks mil før det igjen går oppover til Paso di Mortirolo på 1853 m.o.h. Etter målgang i Tirano har rytterne 224 kilometerpå sykkelen denne dagen og det skal nå på det meste være klart hvem som sikrer seg de forskjellige trøyene.
21. etappe
Søndag 1. juni
Cesano Maderno - Milano 28,5 (individuell tempo)
Den siste etappen som er en individuell tempoetappe bør være en formalitet i sammendraget. De 28,5 kilometerne går i slak nedover fra start til mål og bør ikke bry på større utfordringer enn det vær og vind kan utsette slite lår og legger for. Store folkemengder er ventet langs etappen og mange kommer nok også til målgang på Corso Venezia der vinneren av det 91. Giro d'Italia blir hedret.