Det skjedde i rolig farvann og pent vær. Båten er underveis fra Sør-Afrika til Australia og befant seg i en posisjon snaut 41 grader sør, 89 grader øst da uhellet inntraff.
Masten brakk i tre deler, men hele mannskapet er i god behold.
- Vi er i ferd med å rydde opp og berge så mye materiell som mulig. Når det er gjort, vil vi sette opp en provisorisk rigg og seile mot Eclipse Island som er nærmeste land, meldte skipper Torben Gral i en melding gjengitt på regattaens internettside.
Knut Frostad (Foto: Tor Richardsen / SCANPIX)
Det nærmeste skipet, som eventuelt kunne kommet til unnsetning, er et Wilhelmsen-skip som har "Brasil 1s" konkurrent "Ericsson" om bord etter at den svenske båtens kjøl ble ødelagt og den måtte bryte etappen.
Ertet svenskene
Bare noen timer før masten brakk, sendte Frostad en fleipete e-post der han tullet med "Ericssons" uhell.
- Blant konkurrentene våre må vi ikke glemme svenskene om bord på "Ericsson". De kom av gårde fra Port Elisabeth halvannet døgn før oss, og ingen ga oss særlig sjanse til å ta igjen båten. Nå seiler vi om kapp med Wilhelmsen-båten som har dem om bord, meldte Frostad.
"Brasil 1" har vært forfulgt av problemer på 2. etappe i verden rundt-seilasen, og båten tapte mye til konkurrentene da den tidlig måtte gjøre vendereis til Sør-Afrika på grunn av sprekker i skroget.
Tross mastebruddet er det ikke gjort noen avgjørelse om å bryte etappen, og man vil få poeng selv for å nå Eclipse Island utenfor Australias vestkyst. Mål for etappen er i Melbourne sørøst i Australia.
Reservemasten til "Brasil 1" er for øvrig i Southampton i England, og det jobbes med mulige alternativer for å få den fraktet til Australia.