Normalt hadde utøverne gledet seg til å komme i gang, men terroraksjonene mot USA i forrige uke har satt sitt tydelige preg også blant mannskapene på de åtte båtene som skal konkurrere i denne utgaven av verden rundt-seilasen.
Det er med andre ord ikke bare med glede at Frostad & co. setter kursen for Cape Town på den 1. etappen fra Southampton søndag.
Frostad og de andre skipperne ble tidlig enige etter hendelsene i USA om at starten skal gå som planlagt.
Kjempearrangement
Verden rundt-seilasen er et kjempearrangement som strekker seg fra starten 23. september i Southampton til målgangen i Kiel 9. juni neste år.
I alt skal båtene igjennom hele 37.000 nautiske mil på sjøen. Det er nok ikke bare terroraksjoner eller frykten for at USA skal gå til angrep på Afghanistan som ligger i bakhodet på mannskapet på den sjokkrosa norske båten.
De har også respekt for elementene som de får oppleve på veldig nært hold i en 19 meter lang seilbåt. Spesielt gjelder det på den 2. etappen fra Cape Town til Sydney og på den 4. etappen fra Auckland via Kapp Horn til Rio de Janeiro. Da seiler båtene helt nede i sørishavet hvor bølger høye som hus og vindhastigheter på over 70 knop ikke er uvanlig.
Fascinerende
- Det er disse etappene som er mest fascinerende, og en av grunnene til at man er med på dette racet, sier Espen Guttormsen, som er en av to såkalte watch captains om bord.
Det er tredje gang at Frostad deltar i kappseilasen verden rundt. Han var mannskap på den felleseuropeiske satsingen Intrum Justitia i 1993/94, og yngste skipper i racet med Innovation Kværner II for fire år siden.
Den første satsingen han deltok på hadde en kostnadsramme på 30 millioner kroner. I 1997 var tallet godt over fordoblet, mens den siste satsingen har kostet rundt 120 millioner kroner.
Mye forberedelser
Frostads verden rundt-seilas startet for alvor i juli i fjor. Det var da han la fram planene og hadde de første støttespillerne på plass. Siden den gang har han også fått bygd to identiske båter som djuice.dragons-laget disponerer. Byggingen skjedde på New Zealand og båtene ble klargjort i Miami i februar i år.
Siden den gang har laget lagt ned mange timer med hardtrening foruten å teste hundrevis av seil fra basen i Florida.
Siste del av forberedelsene ble gjort på hjemmebane i
Sandefjord, etter at båtene seilte over Nord-Atlanteren og testet tre av etappene av racet. Båten ble også testet i Gotland rundt, men hevdet seg ikke helt i teten i det korte racet.
Den aller siste finpussen er gjort i de siste dagene helt opp mot søndagens start.
Sju konkurrenter
Blant konkurrentene er det seks båter, med mannlig mannskap, mens den finsk/italienske satsingen Amer Sports Two er en ren kvinnebåt.
Hardeste konkurrent om sammenlagtseieren er ventet å bli den amerikanske båten Tyco med Kevin Shoebrigde som skipper. Men også tyske Illbruck med John Kostecki bak roret er ventet å slå hardt ifra seg.
I motsetning til den forrige verden rundt seilas hvor etappene hadde forskjellig poengberegning ut fra hvor lange de var, teller årets ni etapper likt. Det vil si at en seier på den lengste 1. etappen på 7350 nautiske mil teller like mye som den korte siste etappen fra Göteborg til Kiel på 250 nautiske mil. (NTB)
Fakta om den norske båten djuice:
Mannskapet på 1. etappe:
Knut Frostad, Norge (skipper), Jean-Yves Bernot, Frankrike
(navigatør), Wouter Verbraak, Nederland (assisterende navigatør), Stig Westergaard, Danmark (taktiker), Espen Guttormsen, Norge (watch captain), Jacques Vincent, Frankrike, (watch captain), Christen Horn Johannessen, Norge (trim/helm), Arve Roaas, Norge (trim/helm), Peter Doriean, Australia (trim/helm), Steve Gruver, USA, (trim/helm), Mikael Lundh, Sverige (bow), Jonas Wackenhuth,
Sverige (bow).
Båten:
Lengde: 19,51 m (64 fot) totalt, 18,29 m (60 fot) ved
vannlinjen.
Bredde: 5,25 m.
Kjøldybde: 3,75 m.
Mastehøyde: 29 m totalt, 26 m fra dekket.
Vekt: 13,5 tonn totalt, 7,5 tonn i kjølen.
Ballast-tanker: 2 x 2500 liter.
Designer: Laurie Davidson.
Bygd: Auckland, New Zealand i 2000.
Fakta om verden rundt-seilasen, som starter søndag:
Båtene (åtte):
djuice, Norge. Skipper Knut Frostad.
illbruck, Tyskland. Skipper: John Kostecki.
News Corporation, New Zealand. Skipper: Jez Fanstone.
S/E/B, Sverige. Skipper: Gunnar Krantz.
ASSA ABLOY, Sverige: Skipper: Roy Heiner.
Tyco, Bermuda. Skipper: Kevin Shoebridge.
Amer Sports One, Finland/Italia. Skipper: Grant Dalton.
Amer Sports Two, Finland/Italia. Skipper: Lisa McDonald.
Etappene:
1. etappe, Southampton - Cape Town: 7350 nm. 23/9-23/10.
2. etappe: Cape Town - Sydney: 6550 nm. 11/11-4/12.
3. etappe: Sydney via Hobart - Auckland: 2050 nm. 26/12-3/1.
4. etappe: Auckland - Rio de Janeiro: 6700 nm. 27/1-19/2.
5. etappe: Rio de Janeiro - Miami: 4450 nm. 9-27/3.
6. etappe: Miami - Baltimore/Annapolis: 875 nm. 14-17/4.
7. etappe: Baltimore/Annapolis - Lac Rochelle: 3400 nm.
28/4-11/5.
8. etappe: La Rochelle - Göteborg: 1075 nm. 25-31/5.
9. etappe: Göteborg - Kiel: 250 nm. 8-9/6.
Totalt: 37.000 nautiske mil (68.524 km).