Hovedsponsor: – Nå er de nødt til å rydde skikkelig opp

Overgangssfarsen rundt Veigar Pall Gunnarson gir en ripe i lakken til klubbenes omdømme, mener ekspert. Vålerenga-sponsor gjennom en rekke år, Hafslund, forventer nå at klubbens ledelse rydder skikkelig opp.

Hafslund krever opprydning

Hafslunds Frode Geitvik (innfelt) forteller at de ikke vurderer å trekke seg ut av Vålerenga, men at de forventer en ordentlig opprydning. Sportslig leder i Vålerenga, Truls Haakonsen (t.v.) sammen med manager Martin Andresen.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Elizabeth Hartmann

Elizabeth Hartmann mener saken allerede har skadet omdømmet til Vålerenga og Stabæk

Foto: Siste Skrik

Etter at påtalenemnda i Norges fotballforbund (NFF) torsdag foreslo både rekordhøye bøter og utestengelser som straff for den mildt sagt omstridte overgangssaken, har det stormet rundt Vålerenga og Stabæk.

Selv om ingen av klubbene er dømt ennå, vil saken gå utover omdømmet til klubbene, mener PR-ekspert og daglig leder i Siste Skrik Kommunikasjon, Elizabeth Hartmann.

– Innstillingene fra NFF viser at dette er en sak som blir tatt på alvor. Det viser at klubbene ikke har blitt trodd, og sår tvil om de har handlet riktig. Sånn sett er det skadelig, uansett utfall, sier Hartmann til NRK.no.

– Alvorlige beskyldninger

Hun tror ikke at skandalen får noen av klubbenes sponsorer til å trekke seg, men forventer at de fleste tar en diskusjon internt.

– Alle som driver med sponsorvirksomhet er nødt til ta en vurdering på om de ønsker å være en del av mediekjøret som følger av en sånn sak. Noen vil helt sikkert vurdere samarbeidet med klubbene, selv om de kanskje ikke gjør noe med det, sier hun, og legger til:

– Det er alvorlige beskyldninger, og de vil få konsekvenser.

Hafslund: – Det er ikke bra

En av Vålerengas hovedsponsorer, Hafslund, bekrefter overfor NRK.no at de har diskutert saken internt, men har ingen planer om å trekke seg ut av klubben.

– Vi støtter VIF på grunn av breddesiden. Det er det som er vårt hovedprosjekt, og det blir ikke berørt av denne saken, sier direktør for samfunnskontakt i Hafslund, Frode Geitvik, til NRK.no

Han er imidlertid klar på at saken ikke er gunstig for Vålerenga.

– Det er ikke bra, det er ikke bra i det hele tatt. Vi forventer at de tar et oppgjør og rydder skikkelig opp. Det er veldig viktig for omdømmet til klubben at de gjør de riktige tingene framover, og holder seg til det. Klarer de det, blir de tilgitt, sier Geitvik.

Gunnarsson, Vålerenga - Viking

Det er overgangen for denne Vålerenga-spilleren, Veigar Pall Gunnarsson, som klubbene nå kan bli straffet for.

Foto: Kallestad, Gorm / Scanpix

– Har nok trampet feil

Om de derimot feiler i å ta en ordentlig opprydning, vil konsekvensene kunne bli mer alvorlige. Geitvik forteller på generelt grunnlag at to alvorlige saker etter hverandre ikke vil bli godt mottatt av sponsorer.

– Om det, for eksempel, skulle komme en lignende sak det neste halvåret, vil det ikke bli tolerert, sier han.

Hafslund har vært sponsor for Vålerenga i lang tid, men Geitvik forsikrer at saken ikke ville stilt seg annerledes for dem om samarbeidet hadde vært ferskt.

– Vålerenga er ydmyke ovenfor situasjonen vi har kommet opp i og beklager belastningen denne saken har for klubben og fotballens omdømme. Hafslund har i mange år vært en betydelig og veldig viktig samarbeidspartner av Vålerenga. Alle våre samarbeidspartnere er viktig, og vi er oppmerksomme på at denne saken kan være en belastning også for de, sier administrerende direktør Pål Breen i en kommentar til NRK.

Overgangssaken er den andre på kort tid som stiller Vålerenga i et uheldig lys. NRK fortalte tidligere denne uka om Adnan Haidar, som ikke ble anbefalt operasjon fordi kontrakten hans var i ferd med å gå ut. Haidar er frisk i dag, og Geitvik ønsker ikke å kommentere denne saken særlig inngående.

– Jeg mener det er flere sider av den historien. Men Gunnarsson-saken er alvorlig, der har nok Vålerenga trampet feil, sier han.

Tror klubbene klarer seg fint

Blindheim

Trond Blindheim tror klubbene vil klare seg greit gjennnom uføret.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Også Stabæks hovedsponsor, Fornebu Utvikling, medgir at en slik sak ikke er bra for omdømmet til de involverte klubbene. Men markedsdirektør Trude Solvang påpeker at det går an å komme styrket ut av motbøren.

– Etter en ordentlig oppvask kan klubben bli blant de mest skikkelige. Men det er aldri heldig med slike saker, og blir det for mange av dem er det ikke positivt å bli assosiert med klubben, sier hun til NRK.no.

Rektor ved Markedshøyskolen i Oslo, Trond Blindheim, er ikke umiddelbart enig i at fotballklubber kan få merke konsekvenser av en slik sak.

– Fotballklubber er i den situasjonene at de har tilhengere, ikke kunder. Og tilhengere tåler fint at alt ikke alltid går på skinner, sier han til NRK.no.

Han peker særlig på Vålerenga som en sterk merkevare, og er ikke særlig bekymret for omdømmet til hovedstadsklubben.

– De har et veldig godt rennomé, og tåler adskillige riper i lakken. Jeg tror ikke denne saken kommer til å gi utslag på verken publikumsoppmøte, medlemsstall eller sponsorinntekter, sier han.

Stabæk: – En utfordring

Prediksjonene fra Blindheim bør være et lite lyspunkt for lederne i Stabæk og Vålerenga. Daglig leder hos førstnevnte, Jon Tunold, innrømmer at de har en utfordring i å opprettholde et godt rykte.

– For omdømmet til en klubb er dette en utfordring. Vi må komme oss gjennom dette på en ålreit måte, sier han til NRK.

Fotballnyheter