En av dem som nå har måtte satt ned bremsen er FL1200-kjøreren Torkil Hansen. Han har gitt seg på vei til sjekkpunkt Tana.
Han hadde rett og slett ikke hunder nok igjen i spannet. I denne klassen kan du ha maks 14 hunder og minimum 6 – blir antallet under dette, får du ikke kjøre lenger.
– De har generelt såre og ømme muskler, påpeker Hansen.
Det tunge føret i starten av løpet, mener han kan være en årsak.
– Det var veldig gjennomslagsføre til å begynne med i løpet. De går oppå sporet og så tråkker de seg rett igjennom skaret på hvert femte steg.
Hundene til Hansen har slitt i varmen Finnmark opplever denne uken.
– Og så er det veldig mye sukkersnø. Det er veldig tungt og gjør det vanskelig å holde rytmen.
– De kjenner det på kroppen
Niklas Rogne i FL600 måtte parkere sleden søndag.
– De har fått overbelastning på muskulaturen, og har trent for lite på harde spor, sier Rogne.
På vei til sjekkpunktet i Levajok måtte Rogne ta en stor unghund på 35 kg opp i sleden. Med syv hunder igjen i spannet valgte han da å bryte.
– Det har vært mildvær og så har det frosset på. Derfor har det blitt veldig harde spor. Vi har ikke hatt sånn føre hjemme, så de unge hundene jeg har er ikke vant.
Hundekjøreren fra Røros startet som en av de siste kjørerne i FL600 på lørdag. Det var ikke en fordel i år. Løypa ble fort oppkjørt og snøen ble råtten.
– Vi har hatt tøffe nedkjøringer hvor hundene detter igjennom underlaget. Det kan fort slite på.
Nå er han og laget sammen med hundene i Karasjok.
– De voksne rutinerte hundene jeg har er i strålende form, mens de unge hundene er nok ikke like flinke til å takle det føret vi fikk.
Rogne var en av kjørerne ekspertene trakk spesielt fram som en favoritt til å vinne sin klasse.
– Det er kjedelig å måtte bryte nå. Vi kom jo opp hit for å være med å konkurrere.
- Har du spørsmål om Finnmarksløpet? Her kan du sende inn spørsmål, kommentarer og hilsener.
– Viktig å starte dagen tidlig
Hele uken er det meldt plussgrader i Finnmark, med kun et par minusgrader på natten. Det kan gi ekstra utfordringer for spannene også videre i konkurransen.
– Dette er en klassisk situasjon, påpeker ekspertkommentator og reporter for NRK, Lars Monsen. Han fortsetter:
– Det er også en av grunnene til at det er viktig å komme seg tidlig ut av sjekkpunktet. Da må man kutte på hvilen.
Ifølge Monsen er det viktig å finne en god balanse på hvile og fart.
– Kjører du fort på hardt føre så vil det kunne slite på håndleddet til hundene.
En hund får ikke forlate et sjekkpunkt om den halter.
– Hvis en hund begynner å halte kun noen kilometer etter du starter ut fra et sjekkpunkt, og etter hvert må ta den i sleden, da taper du fort en time på den etappen, sier Monsen.
Kjører mest på natten
De høye temperaturene i starten av løpet gjorde at flere av utøverne valgte å hvile i sporet på dagtid.
Når dette været fortsetter utover uken, vil det gi konsekvenser for spannene som ennå har et stykke igjen til mål i Alta.
– Sålen i løypen vil knekke sammen, sier Lars Monsen.
– Utover uken blir det viktig å planlegge hvile i sporet på dagen, sånn mellom klokken 11 og 17, og helst kjøre mest på kvelden og natten.
Kristian Walseth og Bernd Helmich valgte å gi fra seg teten og la flere spann kjøre forbi dem, mens de hvilte i sporet på vei mot sjekkpunktet i Jergul.
Om det vil lønne seg utover i løpet, gjenstår å se. Nå ligger de på en henholdsvis 9. og 13. plass i konkurransen i FL1200. I teten er blant annet storfavoritten Thomas Wærner, som har kjørt samme taktikk.
– Mildvær og sol gjør at hundene blir veldig varme, og det betyr at farten også går ganske kraftig ned. Hundene blir litt kokte i hodet, så det er ikke ideelt å kjøre på dagen når det er varmt – og det er derfor jeg har stoppet på sporet på dagen, sa Wærner i helgen.