De fleste fikk med seg at Martin Johnsrud Sundby, Daniel Myrmæl Helgestad og Tim Tscharnke ble diskvalifisert for såkalt «smugskøyting».
På TV-grafikken fikk de en stjerne bak navnet sitt underveis i løpet.
Også Anders Aukland fikk en såkaldt stjerne i grafikken til NRK. Altså hadde juryen reagert på noe underveis i rennet.
Men det handlet om noe helt annet.
For mye reklame
– Anders Aukland gikk med en skidress som var litt interessant. Jeg har ikke sett detaljene, men så vidt jeg har forstått er det navn på flere skirenn han har vunnet. Det litt uklart om man kan reklamere for kommersielle organisasjoner. Man kan for eksempel reklamere for Mot og Langrennssportens venner som er veldedige, men her er spørsmålet om Vasaloppet og Marcialonga er det, sier teknisk delegert Torbjørn Broks Pettersen etter fredagens renn.
- Les også: Her er videoen som viser Sundby-jukset.
Skidressen Aukland hadde på seg var fra organisasjonen «Right To Play» - som er veldedig. Problemet med drakta var at den hadde navn på renn som kan regnes som kommersielle aktører. Disse dekket for store områder av drakta enn det FIS godkjenner.
Å ikke holde seg innenfor FIS sine retningslinjer når det kommer til bruk av reklame på skidressen, kan føre til bot eller diskvalifikasjon.
Får ingen større konsekvenser
Etter et møte med juryen fredag ettermiddag, ble det klart at Aukland slipper noen form for sanksjon for skidressen i dagens renn. Men det er usikkert om han kan bruke den videre utover sesongen.
– Vi skal ta det opp med markedsavdelingen i FIS for å se om det er greit om han fortsetter å bruke den, sier Broks Pettersen.
- Les også: Bildet som viser at Northug-floka er løst.
Aukland forklarer overfor NRK at han ikke tenkte så mye over dette etter rennet. Han har vært i et møte med juryen og vist fram drakta. De har nå sendt bilde til FIS, som tar den endelige avgjørelsen.
– Det er gøy å gå i en Right To Play-drakt. Tanken bak navnene på de ulike skirennene som dekker drakta er at dette er skirenn der deler av pengepremiene går til Right To Play. Både logoen med Right To Play og Swix, som leverte drakta, var i riktig størrelse, sier Aukland til NRK fredag kveld.