– Vi inngikk nylig en samarbeidsavtale med Norges Sjakkforbund, men det viste seg at forutsetningene for denne hva det gjaldt sjakk-OL i Tromsø ikke lot seg gjennomføre. Derfor er avtalen sagt opp, sier Remi Goulignac, administrerende direktør i Isklar.
Sjakkforbundet jublet over det de kalte en historisk sponsoravtale med vannflaskemerket Isklar rett før OL, hvor hovedpoenget var at de norske sjakkstjernene skulle drikke flaskevannet ved bordene under det TV-sendte mesterskapet i Tromsø.
Men torsdag kunne NRK.no fortelle at Isklar ikke fikk den eksponeringen de var lovet - etter bare én dag i OL ble sjakkforbundet nemlig tvunget til å fjerne flaskene. Arrangøren har en avtale med sitt eget flaskevann, Isbre, og har eksklusive kommersielle rettigheter i spillelokalet.
Sjakkforbundet og Isklar har nå valgt å bryte den historiske sponsoravtalen.
Ny avtale venter
Men sorgen er kortvarig. Allerede i dag kommer nemlig sjakkforbundet til å lansere en ny sponsoravtale med tilnærmet like rammer. De har rett og slett inngått den samme avtalen, men denne gangen med den offisielle sponsoren Isbre.
– Isbre er allerede en samarbeidspartner med sjakk-OL i Tromsø 2014. Nå får også Norges Sjakkforbund en avtale med Isbre, sier Geir Nesheim, generalsekretær i sjakkforbundet.
– Tar dere selvkritikk på denne prosessen, hvor dere må bryte avtalen midt i OL?
– Vi må ha fokus på veien fremover nå. Men alle prosesser er viktige, og man må alltid lære. Når situasjonen ble slik at vi offentliggjorde noe, og så må offentliggjøre noe annet, forstår alle at vi har noe å lære av den prosessen, sier Nesheim til NRK.no.
Isklar sørger ikke
Isklar mistet altså sin avtale, men administrerende direktør Remi Goulignac hevder de ikke tar det spesielt tungt.
– Isklar er glade for at norsk sjakk kan utvikle avtalen med en annen aktør, og ønsker alle involverte til lykke med samarbeidet. Det er fantastisk at flere komersielle aktører ser verdien av den flotte arenaen sjakk står for, sier Goulignac.